ژن تراپی؛ تازهترین روش درمان سرطان‌های زنانه

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : رییس انجمن علمی سرطان‌های زنان ایران گفت: امروز محققان بر روی تاثیر ژن‌تراپی برای درمان سرطان‌های زنان از جمله سینه و تخمدان کار می‌کنند که بسیار اثربخش است ولی به سبب گران‌قیمت بودن، این روش چندان در دسترس همه نیست.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا ؛ اعظم السادات موسوی در نشست خبری پنجمین کنگره سراسری انجمن علمی سرطان‌های زنان خاطرنشان کرد: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان زنان است که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود فرد می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد و در مرحله پیشرفته بیماری در صورت درمان هم احتمال عود بیماری پس از سال‌ها دوباره وجود دارد.

وی ادامه داد: از آنجا که این نوع سرطان در میان زنان شیوع بسیار بالایی دارد، تمام مراکز پزشکی دنیا راهکارها و تکنولوژی‌های غربالگری و تشخیص زودرس را برای آن به کار بسته‌اند که البته این روش‌ها نظیر سونوگرافی، ام آر آی و ماموگرافی در ایران نیز انجام می‌شود.

در مورد غربالگری سرطان زنان در ایران گفت: غربالگری در بعضی از مراکز استان‌ها از جمله تهران انجام شده ولی با این حال هنوز با غربالگری سراسری فاصله داریم و نتوانسته‌ایم همه جمعیت زنان را تحت پوشش قرار دهیم.

موسوی به آمار ابتلا به سرطان سینه اشاره کرد و گفت: از هر ۹ زن یک نفر در طول عمرش دچار این سرطان می‌شود و از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۰۰ نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می‌شوند.

رئیس انجمن علمی سرطان زنان ایران در ادامه تصریح کرد: امروز با مسئله سرطان دهانه رحم یا سرویکس روبه‌رو هستیم که وابسته به ویروسی به نام «پاپیلوما» است و از طریق مقاربت منتقل می‌شود، اما اگر فردی روابط جنسی سالم داشته باشد، احتمال درگیری‌اش به این ویروس بسیار کاهش پیدا می‌کند.

موسوی گفت: پاپیلوما ویروس می‌تواند برای سال‌ها در بدن مخفی بماند و بعد از مدتی خود را نشان دهد و از این جهت غربالگری و پیشگیری از سرطان توسط تزریق واکسن و غربالگری در مراحل اولیه به خوبی کنترل می‌شود.

استاد بخش آنکولوژی بیمارستان امام خمینی افزود: سرطان دهانه رحم روی کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارد و ناتوانی جسمی در پی دارد و اگر در مراحل اولیه کنترل نشود، سبب بروز دردهای بسیار شدید برای بیمار می‌شود.

رییس انجمن علمی سرطان‌های زنان ایران سرطان تخمدان را یکی دیگر از سرطان‌های زنان عنوان کرد و گفت: این سرطان علائم اولیه خاصی ندارد و در مراحل پیشرفته علامت‌دار می‌شود. به همین خاطر نمی‌توان کمک چندانی به فرد مبتلا کرد، به گونه‌ای که حتی پس از بهبودی هم بیماری در کمتر از دو سال عود می‌کند و تنها راه حل خارج کردن تخمدان‌هاست.

موسوی ادامه داد: مشکل این است که زنان از روی ترس یا کمبود وقت معمولاً برای انجام چکاپ‌های دوره‌ای به متخصص مراجعه نمی‌کنند و اگر بیماری داشته باشند، پنهان می‌ماند و در مراحل پیشرفته مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه جراحی و شیمی‌ درمانی درمان‌های رایج سرطان تخمدان می باشند، اظهار کرد: البته اکنون دنیا برای درمان سلولی و ژن تراپی کار می‌کند، که اثر بخش‌تر هم هست و اکنون ژن تراپی برای درمان سرطان سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به سبب گران بودن هزینه درمان این روش کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.