ژورنالیسم آینده

جام جم آنلاین: کتاب ژورنالیسم آینده نوشته «الیزابت برد» و جمعی از متخصصان رسانه و استادان دانشگاه‌های اروپا و آمریکاست که با ترجمه محمدمهدی وحیدی راهی بازار نشر شده است.

این کتاب مجموعه‌ای است از سه مقاله و یک یادداشت که رویکردهای معاصر به حوزه ژورنالیسم را دربرمی‌گیرد.

یادداشت «آینده ژورنالیسم در محیط دیجیتال» به وضعیت امروز ژورنالیسم و نسبت آن با محیط دیجیتال و آینده این حوزه می‌پردازد. دیگر مقالات نیز تاملی هستند بر پیشرفت‌های تکنولوژیک در خبررسانی و محدودیت‌هایی که این پیشرفت‌ها در عرصه سیاستگذاری ایجاد کرده‌اند.

از سوی دیگر، نویسندگان در این مقالات سعی داشته‌اند نگاهی به وضعیت آموزش روزنامه‌نگاری در کشورهای دیگر و نیز رضایت شغلی خبرنگاران آزاد شاغل در برنامه‌های خبری تلویزیونی نیز داشته باشند.

در بخشی از این کتاب آمده است: این روزها بسیاری از تحلیلگران سخن از مرگ ژورنالیسم چاپی می‌رانند. بسیاری از روزنامه‌ها دارند از بین می‌روند و بعضی دیگر فقط در قالب‌های مجازی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. می‌توانیم بگوییم که محیط دیجیتال امروز ذات یکطرفه ژورنالیسم را دگرگون کرده است.

تحقیقات نشان داده است امروزه افراد کمتری روزنامه‌های چاپی را می‌خوانند و جوانانی که می‌شد انتظار داشت در آینده به خوانندگان روزنامه‌ها تبدیل شوند، دیگر روزنامه نمی‌خوانند.

ممکن است بسیاری از افراد همچنان به اخبار علاقه‌مند باشند، اما عادت خبری آنها به کلی متفاوت شده است. اما این اتفاقات به چه معناست؟ آیا تحلیل رفتن روزنامه‌ها الزاما به معنای افول ژورنالیسم سنتی است؟ جوابی که ما برمی‌گزینیم تا حدودی به درک ما ازماهیت ژورنالیسم بستگی دارد.

کتاب آینده ژورنالیسم از جمله کتاب‌های خوب و اندک حوزه روزنامه‌نگاری و ژورنالیسم است در ۱۰۴ صفحه و به قیمت ۳۰۰۰ تومان از سوی نشر تاریخ و ادب روانه بازار شده است.

لوگوهای مطبوعات دوران قاجار

این کتاب که نخستین بخش از مجموعه «لوگوهای مطبوعات ایران» است، به طراحی عنوان‌های مطبوعات ایران از پیدایش آن در سال ۱۲۵۳ قمری تا ۱۳۳۴ قمری (پایان دوره قاجار) پرداخته است که لوگوی بیش از ۵۰۰ نشریه را که گاه برخی دو یا چند لوگوی مختلف داشته‌اند، به صورت چهاررنگ و در قطع خشتی ارائه کرده است.

در معرفی این مجموعه عنوان شده است: این مجموعه که دسترسی طراحان گرافیک، دست‌اندرکاران مطبوعات و علاقه‌مندان به مقوله آثار تصویری و لوگوهای مطبوعات را فراهم آورده است، حاصل سال‌ها تلاش و تجربه مؤلف در ارتباط حرفه‌ای با مطبوعات، پژوهش‌های پراکنده در بخش آثار تصویری، مهرها و گرافیک‌های سنتی و تدریس در حوزه گرافیک است.‌

این کتاب در بخش‌های نخستین به تاریخ چاپ در جهان و ایران، نشانه‌شناسی و تحلیل زیبایی‌شناختی از لوگوهای مطبوعات دوره قاجار می‌پردازد و در بخش پایانی نمونه‌های گردآوری‌شده همراه با اطلاعات شناسنامه‌ای آنها آورده شده است.

در مجموع می‌توان گفت این کتاب در سه نمایه نام نشریات، نام دست‌اندرکاران نشریات و ترتیب تاریخی نشریات می‌تواند از طرف پژوهشگران این حوزه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.‌

محسن احتشامی در گردآوری نمونه‌های ارائه‌شده در این کتاب از همکاری چندساله کوروش نوروزمرادی بهره برده است. همچنین سیدفرید قاسمی، پژوهشگر و مورخ مطبوعات ایران، مقدمه این کتاب را نوشته است.

محسن احتشامی، طراح، مدرس، پژوهشگر و گرافیست، پیشتر کتاب اول خود را با عنوان مهرهایی از جنس عشق ـ که به مهرهای طبقات مختلف اجتماعی دوره قاجار پرداخته بود ـ توسط انتشارات کتاب خورشید منتشر کرده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.