کاربردهای شناورتحقیقاتی دانشگاه آزاد/ نمونه‌برداری دریا و امداد و نجات

۱۸م دیماه ،

دکتر امیرحسین جاوید- رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی واحد علوم تحقیقات در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تحقیقات پژوهشگران کشور بر روی شناورها، افزود: این تحقیقات از دهه ۶۰ آغاز شد و در این راستا محققان این دانشگاه با الهام از یک الگوی کلی با عنوان شناورهای کلاس ۶ طراحی و ساخت این شناور را دنبال کردیم.

وی با اشاره به جزئیات طراحی و ساخت این شناور افزود: بدنه این شناور بدون سرنشین از کامپوزیت یک تکه است که با استفاده از الیاف کربنی ساخته شده است از این رو این شناور بسیار سبک و مقاوم است.
 

جاوید با بیان اینکه طراحی این شناور با استفاده از نرم افزارهای ویژه تحلیل شد، اظهار داشت: از ۲ سیستم واترجت با توان هزار و ۳۰۰ وات در سیستم رانش این شناور استفاده شد که با توجه به اینکه فناوری این سیستم ها در کشور وجود نداشت از خارج خریداری شد.
 

رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی واحد علوم تحقیقات با تاکید بر اینکه سیستم کنترل و هوشمند این شناور از سوی اعضای تیم به صورت بومی طراحی و ساخته شده است، ادامه داد: سرعت این شناور ۳۰ نات (۵۴ کیلومتر در ساعت) و قادر است به صورت هوشمند موانع را تشخیص دهد.
 

جاوید، کنترل از راه دور در مواقع ضروری را از مزایای این شناور نام برد و یادآور شد: این شناور به گونه‌ای طراحی شده است که قادر به حمل ۴ کیلوگرم بار را دارد.
 

وی با اشاره به قابلیت‌های این شناور خاطر نشان کرد: با نصب دوربین بر روی این شناور می‌توان از آن برای تصویربرداری از مناطق مورد نظر استفاده کرد. این تصویربرداریها برای مطالعات زیست محیطی به کار می‌روند.
 

رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی واحد علوم تحقیقات اضافه کرد: از این شناور همچنین می‌توان برای نمونه برداریهای دریایی در جهت انجام تحقیقات بهره‌برداری کنیم.
 

وی در این باره توضیح داد: با نصب حسگر بر روی این شناور می‌تواند از مناطق مختلف حوزه‌های آبی نمونه برداری کرد.
 

جاوید با تاکید بر اینکه کاربردهای این شناور بسیار متنوع است، افزود: این شناور بدون سرنشین علاوه بر حوزه‌های ورزشی و تفریحی، در زمینه‌های امداد و نجات و همچنین در حوزه‌های دفاعی بر جسب نیاز کاربرد دارد.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.