کارشناسان:خروج یونان از منطقه یورو هم برای اروپا وهم برای خودش فاجعه آمیز است

تهران / واحد مرکزی خبر / اقتصادی /۰۲/۲۵

۰۰:۳۳:۰۴٫۱۵
کارشناسان می گویند خروج یونان از منطقه یورو هم برای خود این کشور و هم برای اروپا فاجعه آمیز خواهد بود.
شبکه خبری فرانس بیست و چهار در گزارشی درباره بن بست سیاسی ایجاد شده در یونان اعلام کرد اکنون یک هفته است که این کشور دولت ندارد. موضوع اصلی مورد اختلاف در بین احزاب سیاسی یونان کمک مالی (وام هایی) است که قرار است حامیان مالی این کشور یعنی صندوق بین المللی پول،اتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا با هدف جلوگیری از ورشکستگی یونان پرداخت کنند.
از هنگامی که انتخابات پارلمانی ششم ماه مه در یونان برگزار شده پارلمان این کشور محل اختلاف احزاب سیاسی شده است .هنوز هم چشم انداز تشکیل دولت در یونان متصور نیست و در مرکز همه دعواها و اختلافات وام های آینده صندوق بین المللی پول،اتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا به این کشور قرار دارد. برخی احزاب مخالف دریافت این وام هستند زیرا دریافت این وام مستلزم اجرای اقدامات ریاضت بیشتری است. احزابی که با این وام ها و اجرای طرح های ریاضت اقتصادی مخالف هستند از اقبال و حمایت بیشتری در بین مردم برخوردارند.
برخی شهروندان یونانی که در آتن با آنها گفتگو می شد کشورشان را کشوری بدخت و فقیر توصیف می کردند که هیچ کس به آن توجهی نشان نمی دهد. آنها می گفتند سیاستمداران نیز فقط به فکر خودشان هستند .
اما آنها در انتخابات پارلمانی اخیر پیامی روشن برای سیاستمداران و حامیان مالی یونان فرستادند و آن این بود که با ریاضت اقتصادی بیشتر مخالف هستند.
این وضع در حالی در یونان وجود دارد که نرخ بیکاری در این کشور اکنون به حدود بیست و دو درصد جمعیت فعال آن رسیده است. رکود اقتصادی نیز در این کشور اکنون مدتی است به حالت عادی در آمده است . میزان بدهی های عمومی یونان نیز آنقدر بالا رفته است که آتن دیگر قادر به پرداخت آن نیست و خلاصه آنکه این کشور درلبه پرتگاه ورشکستگی است. در مقابل چنین وضعی دو حالت برای یونان متصور می شود: ماندن در منطقه یورو یا خارج شدن از آن.
ژاک آتالی رئیس اندیشکده پلانت فاینانس در این باره می گوید خروج یونان از منطقه یورو فاجعه آمیز خواهد بود. این حالت هم برای یونان و هم برای اروپا فاجعه آمیز است. برای اروپا فاجعه آمیز است زیرا این اندیشه به جهان القا می شود که وقتی اروپا نمی تواند مشکل کشور کوچکی مانند یونان را حل کند معلوم است که نمی تواند مشکل مالی کشورهایی دیگری مانند اسپانیا ،ایتالیا و پرتغال را حل کندو این سرآغاز روند پایان اروپا(اتحادیه اروپا) خواهد بود.
برای یونان نیز فاجعه آمیز است. زیرا بنا به گفته جرج کاتروگالوس کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی یونان اگر یونان با طرح ریاضت اقتصادی بیشتر مخالفت کند آنگاه باید به پول ملی سابقش برگردد که از نظر اقتصادی ناکارآمد است و از نظر اجتماعی نیز نابرابری هایی زیادی را ایجاد خواهد کرد.
البته بیشتر مردم یونان نیز دوست دارند چنین حالتی برای کشورشان روی ندهد.اما بیش از این نیز تحمل سفت کردن کمربند ریاضت اقتصادی را ندارند.
در چنین گیر و داری،بحران اقتصادی و سیاسی دست به دست هم داده اند تا یونان امروز در بن بست کامل گرفتار آید و افراط گرایان از این فرصت استفاده کنند.

۰۰:۳۵:۰۱٫۰۰

IRIBNews RSS EconomicNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.