کارشناسان:رکود اقتصادی در انگلیس، ضربه ای به اقتصاد کل اتحادیه اروپاست

تهران / واحد مرکزی خبر / اقتصادی /۰۲/۰۷
۰۰:۲۰:۱۲٫۰۳
کارشناسان می گویند رکود اقتصادی در انگلیس، ضربه ای به اقتصاد کل اتحادیه اروپاست.
به گزارش شبکه خبری فرانس بیست و چهار،کارشناسان مسائل اقتصادی در انگلیس پیش بینی کرده بودند که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه نخست امسال به طور ناچیزی رشد خواهد داشت. اما نه تنها اینگونه نشد بلکه دو دهم درصد نیزکاهش یافت و با توجه به آنکه تولید ناخالص داخلی انگلیس در سه ماهه چهارم سال گذشته نیز سه دهم درصد کاهش یافته بود، در نتیجه این کشور عملا وارد رکود اقتصادی شد. زیرا طبق تعریف وقتی اقتصاد کشوری در دو سه ماهه متوالی کاهش تولید ناخالص داخلی داشته باشد ، اقتصاد آن کشور دچار رکود اقتصادی شده است .
کارشناسان می گویند علت این رکود اقتصادی اجرای طرح ریاضت اقتصادی است که دولت دیوید کامرون به اجرا گذاشته است و این رکود نشان می دهد این طرح ریاضت اقتصادی که آنگونه که پیش بینی شده بود جواب نداده است .
بر اساس این گزارش اجرای طرح ریاضت اقتصادی در انگلیس در واقع به منزله قرص تلخی برای دولت دیوید کامرون بود و این چیزی است که آمار و ارقام اقتصادی نیز آن را تایید می کند. آمار وارقامی که درباره اقتصاد و تولید ناخالص داخلی این کشور برای سه ماهه نخست امسال و سه ماهه چهارم سال گذشته منتشر شده است اصلا نوید بخش نیست.
دیوید کامرون اما توجیهات خاص خود را دارد او می گوید بهبود اوضاع اقتصادی بعد از بحران بدهی های حاکمیتی دشوار است اما باید به راه خود که همان ادامه اجرای طرحهای ریاضت اقتصادی است ادامه دهیم. ادامه دادن راه کنونی نیز به معنای آن است که در ماههای آینده نیز روند کاهش رشد اقتصادی و به تبع آن رکود اقتصادی ادامه خواهد داشت.
لندن از سال دو هزار ونه تاکنون سه بودجه خود را با اجرای ریاضت اقتصادی تنظیم و تصویب کرده است .
دولت دیوید کامرون برنامه ریزی کرده است که در فاصله سالهای دو هزار و یازده تا دو هزار و پانزده در مجموع هشتاد و یک میلیارد یورو در هزینه های دولت صرفه جویی شود و میزان کسری بودجه عمومی کشور نیز در سال مالی دو هزار و دوازده / دو هزار و سیزده به هفت درصد کل تولید ناخالص داخلی اش برسد.
اما اجرای این طرح های ریاضت اقتصادی در جامعه صدای مردم را به ویژه مخالفان سیاسی دولت را در آورده است.
کاتلین بروکس مدیر بخش تحقیقاتی موسسه مالی فارکس در این خصوص می گوید اجرای طرح های ریاضت اقتصادی یکی از راههای برون رفت اروپا از بحران مالی و بحران بدهی های حاکمیتی است. اما موثر بودن آن هنوز ثابت نشده است و موضع مخالف فرانسوا اولاند با این طرح ها نشان می دهد که این روش برای همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا چه در منطقه یورو و چه درخارج از این منطقه قابل قبول نیست.
این در حالی است که بر اساس پیش بینی ها سال دو هزار و دوازده نیز از نظر رشد اقتصادی سال خوبی نخواهد بودو این ضربه سنگینی برای دیوید کامرون خواهد بودکه برای بازگشت به تعادل بودجه ای در کشورش تا پنج سال دیگر ضرورتا به رشد اقتصادی نیاز دارد.
این در حالی است که موسسات اعتبار سنجی مالی معروف جهان نیز از همین حالا هشدار داده اند اگر دولت انگلیس در زمینه بهبود وضع بودجه خود کاری انجام ندهد، رتبه اعتبار مالی سه ای خود را از دست خواهد داد که اگر این کار صورت گیرد آنگاه هزینه استقراض این کشور نیز از بازار مالی افزایش خواهد یافت.
کارشناسان درهمین راستا هشدار می دهند رکود اقتصادی در انگلیس ضربه ای به اقتصاد کل اتحادیه اروپا خواهد بود. زیرا اگر این کشور رتبه مالی سه ای خود را از دست دهد، رکود اقتصادی به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا سرایت پیدا خواهد کرد.
بی جهت نیست که ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا از همین حالا در این خصوص هشدار داده و اعلام کرده است اجرای طرح های ریاضت اقتصادی به تنهایی مشکل مالی اروپا را حل نخواهد کرد و باید اقداماتی برای تضمین رشد اقتصادی در اروپا تحت عنوان«پیمان رشد اقتصادی» به تصویب برسد واجرا شود.

۰۰:۲۱:۵۵٫۰۱

شماره نوار

IRIBNews RSS EconomicNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.