کارشناسان غربی: “دیپلماسی، نه تحریم‌های بیش‌تر” بهترین نتیجه را دربارهٔ ایران خواهد داشت

۳۰م آذر ،

Getty-4.jpg

گروهی از کارشناسان مسائل ایران و مقامات عالی‌رتبه پیشین در نامه‌ای به کاخ سفید اعلام کردند که “دیپلماسی، نه تحریم‌های بیش‌تر” بهترین نتیجه را در حل موضوع هسته‌یی ایران به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گروهی از کارشناسان مسائل ایران و مقامات عالی‌رتبه پیشین با تاکید بر این که تحریم‌های بیش‌تر “برنامه هسته‌یی ایران را متوقف نخواهد کرد” از کاخ سفید خواستند که “مذاکرات جدی و پایدار” و واقع‌بینانه‌ای را با تهران دنبال کند، زیرا مذاکرات بهترین شانس برای حل موضوع هسته‌یی ایران است.

به گزارش روزنامه کریستین ساینس مانیتور، این نامه که توسط ۲۴ نفر از کارشناسان و مقامات پیشینی که با موضوع هسته‌یی ایران برخورد مستقیم داشته‌اند امضا شده است و برای باراک اوباما ، رییس‌جمهور آمریکا فرستاده شده است تاکید دارد که یک توافق‌نامه دیپلماتیک می‌تواند نگرانی‌های غرب دربارهٔ موضوع هسته‌یی ایران را رفع کند، ولی تنها به شرطی که واشنگتن در موضع خود در زمینه مذاکرات هسته‌یی که انتظار می‌رود در هفته‌های آینده از سر گرفته شود، تجدیدنظر کند.

۲۴ امضا کننده این نامه که در تاریخ شش دسامبر تنظیم شد و به تازگی علنی شده است با تکرار تلویحی اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران ، نوشتند: یک رویکرد دیپلماسی محور تنها گزینه‌ای است که می‌تواند مانع یک ایران مسلح به سلاح هسته‌یی و نیز وقوع جنگ شود.

آن‌ها تاکید کردند که موفقیت در این زمینه نیازمند گام‌های “دوجانبه” و “کاهش مناسب و به‌جای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است”.

در این نامه به پیشنهاد توافق‌نامه‌ای اشاره شده که بر اساس آن توقف غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی و دادن اجازه برای بازرسی‌های سرزده بیش‌تر اجرایی شود و تهران در ازای آن خواستار به رسمیت شناخته شدن حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم به منظور مقاصد صلح‌آمیز و نیز رفع تحریم‌ها می‌شود.

این نامه در حالی برای اوباما ارسال می‌شود که کنگره آمریکا خود را برای اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران در روزهای آینده آماده می‌کند و گزارشات رسانه‌یی حاکی از این است که آمریکا تصمیم گرفته است به طور اساسی تغییری در موضع مذاکراتی خود که در دوره‌های مذاکرات قبل ایران با آن مخالفت کرده بود، ندهد.

واشنگتن از ایران می‌خواهد که دست به مصالحات گوناگون بزند ، در حالی که حرفی از رفع تحریم‌ها نمی‌زند.

در این نامه آمده است : اهداف کلی آمریکا و دیگر کشورهای عضو ۱+۵ (روسیه،‌ چین،‌ انگلیس،‌ فرانسه و آلمان) باید محدود کردن سطح غنی‌سازی ایران به زیر ۵ درصد باشد، نه تعلیق دائمی آن.

در این نامه آمده است: ما از شما می‌خواهیم که تیم‌تان را طوری هدایت کنید که به دنبال مذاکرات جدی و پایدار با دولت ایران باشند تا توافق‌نامه‌ای حاصل شود که مانع از یک ایران مسلح به سلاح هسته‌یی شود.

ما معتقدیم که تحقق چنین توافق‌نامه‌ای با ابتکار عمل و مصمم بودن بیش‌تر حاصل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ایران همواره اعلام کرده است که برنامه‌ هسته‌یی خود را با اهداف صلح‌آمیز دنبال می‌کند و سلاح هسته‌یی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد؛ موضوعی که گزارش‌های آژانس بارها صحت آن را تایید کرده‌اند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.