کارشناسی ناتمام تعرفه‌های پزشکی برای سال آینده

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : مدیرکل تدوین استانداردهای درمانی وزارت بهداشت گفت: هنوز در مورد تعرفه‌های خدمات پزشکی سال آینده به جمع بندی نرسیده‌ایم،البته پیشنهادهای مختلفی به شورای عالی بیمه ارسال شده است، تلاش ما این است که تا جای ممکن این تعرفه‌ها تا آخر سال اعلام شود.

علیرضا اولیایی منش در گفت و گو با فارس افزود: کارشناسی هایی در مورد تعرفه‌های خدمات پزشکی سال آینده انجام شده است اما هیچ یک از سناریوهایی بررسی شده نهایی نشده بنابراین در مورد تعرفه‌های پزشکی سال آینده و میزان تغییرات آن اکنون هیچ اظهار نظری نمی‌توان کرد.

وی گفت: هدفگذاری که در وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه در این زمینه شده است این است که تا جای ممکن این تعرفه‌ها تا آخر امسال اعلام شود و مانند سنوات قبل به سال بعد موکول نشود.

مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استانداردهای وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا شورای عالی بیمه سلامت که قرار بود با تغییر آیین نامه و ترکیب اعضای شورای عالی بیمه خدمات درمانی تشکیل شود، تشکیل شده است، گفت: نه، هنوز حتی آیین نامه شورای عالی بیمه سلامت نیز تصویب نشده است و گر چه در کلام اسم این شورا را به شورای عالی بیمه سلامت تغییر داده‌اند اما محتوا و ترکیب این شورا همان است که در قبل بود.

اولیایی منش در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس که آیا قرار نیست قیمت تمام شده و واقعی خدمات درمانی از سوی وزارت بهداشت اعلام شود نیز توضیح داد: هنوز این کار نیز در وزارت بهداشت انجام نشده است و نمی‌توانم به طور دقیق بگویم که چه زمانی قیمت واقعی تمام شده خدمات درمانی اعلام خواهد شد به خصوص اینکه قرار باشد قیمتهای واقعی خدمات پزشکی مبنای تعرفه‌گذاری قرار بگیرد.

وی ادامه داد:‌ هنگامی امکان مبنا قرار گرفتن قیمت واقعی خدمات در تعرفه‌گذاری فراهم می‌شود که اولاً منابع مالی آن تأمین شده باشد، دوم اینکه این مسئله به عنوان سیاست نظام سلامت کشور تصویب شده باشد و هنوز هیچکدام از این دو شرط فراهم نیست.

مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استانداردهای وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش فارس که چه تعداد خدمات پزشکی هنوز تعرفه مشخصی ندارند نیز گفت: تعداد دقیق آن را نمی‌دانم اما تعداد خدمات پزشکی که به خصوص در سالهای اخیر به عنوان خدمات تازه اضافه شده و تعرفه مشخص ندارند، بسیار است، بسیاری از این خدمات اکنون نه تعرفه دارند و نه جزو خدمات تحت پوشش بیمه‌های پایه می باشند.

وی گفت: در مورد اینکه این خدمات نیز چه زمانی صاحب تعرفه می‌شوند یا تحت پوشش بیمه می‌روند نیز نمی‌توانم مطلبی را به صورت دقیق اعلام کنیم چون به عوامل مختلفی بستگی دارد. البته تعرفه پیشنهادی بعضی از این خدمات در شورای عالی بیمه مطرح شده است اما هنوز تکلیف آنها مشخص نشده است.

وی در مورد اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز گفت: اجرای این قانون نیز منوط به تأمین منابع آن است که تاکنون تأمین نشده است، وزارت بهداشت هم موافق اجرای این قانون است به خصوص اینکه سبب بهبود کیفیت خدمات پرستاری و افزایش درآمد پرستاران می گردد اما تا زمانی که اعتبار و منبع لازم برای اجرای آن نباشد، امکان اجرای این قانون نیست،‌البته در مورد اینکه اجرای این قانون چقدر اعتبار می‌خواهد نیازمند محاسبات تازه هستیم.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.