کارشناس دفاعی آمریکایی: نظم نوین جهانی نیازمند توقف ساخت سلاح هسته‌یی است

۲۳اردیبهشت،

یک کارشناس دفاعی آمریکایی گفت که به خاطر بازدارندگی تسلیحات هسته‌یی که هند و پاکستان هر دو در اختیار دارند، هند در برابر حملات تروریستی پاکستان به این کشور دست به اقدام تلافی‌جویانه نمی‌زند و تاکید کرد که برقراری یک نظم نوین جهانی نیازمند توقف ساخت سلاح هسته‌یی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، استفان بلنک، استاد محقق امور ایمنی ملی در کالج آرمی وار، گفت: اقدامات تروریستی که پاکستان در برابر هند از آن حمایت کرده است با آگاهی به این علم انجام شده است که هند نمی‌تواند دست به اقدام تلافی‌جویانه بزند.

به گزارش خبرگزاری هند، وی افزود: اگر پاکستان سلاح هسته‌یی نداشت، اگر سلاح هسته‌یی در شبه جزیره هند جنوبی وجود نداشت، هند می‌توانست تلافی کند و احتمالا این کار را می‌کرد. اما تهدید یک جنگ هسته‌یی دست و پای آنها را بسته است.

بلنک در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که تسلیحات هسته‌یی برای بسیاری از کشورها به عنوان بازدارنده عمل می‌کند، چیزی که در زمینه جنگ سرد بین آمریکا و چین صادق بود.

این کارشناس آمریکایی گفت که در طول جنگ سرد، در سطح استراتژیک تسلیحات هسته‌یی روس‌ها می‌توانستند در هر زمانی که می‌خواستند سرتاسر اروپا را نابود کنند و “در ازای آن ما تهدید کردیم که سرتاسر شوروی را نابود می‌کنیم. این درست مثل گروگان‌گیری بود. پس از آن آمریکا نیز هدف توانایی‌های افزایش یافته شوروی قرار گرفت”.

بلنک در بخش دیگری از اظهاراتش، گفت: اگر ما واقعا در تلاش برای ساختن یک نظم نوین جهانی باشیم و بخواهیم از جنگ سرد فراتر رویم نباید دیگران را تشویق به ساختن تسلیحات هسته‌یی بیشتر کنیم و موضع خصمانه‌مان را ادامه دهیم و دربارهٔ استفاده اول از سلاح هسته‌یی فکر کنیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.