کارشناس نفتی: انتظارات نفتی عراق جاه طلبانه است

تهران / واحد مرکزی خبر / اقتصادی /۰۲/۰۸
۰۰:۳۷:۱۶٫۱۲
کارشناس ارشد نفتی در موسسه جهانی مطالعات انرژی، پیش بینی عراق برای رسیدن به تولید بیش از دوازده میلیون بشکه ای در روز تا پنج سال دیگر را جاه طلبانه دانست و گفت که این تصمیم بر اساس راهکارهای سیاسی دولت عراق و بیست سال عقب ماندگی این کشور در عرصه نفت است.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، عراق پنجمین ذخایر نفتی اثبات شده جهان را پس از عربستان سعودی، ونزوئلا، کانادا و ایران در اختیار دارد. این کشور اکنون قراردادهای بزرگی را با شرکت های بزرگ نفتی مثل بریتیش پترولیوم، انی ، رویال داچ شل و لوک اویل بسته است. بر اساس این قراردادها عراق قادر خواهد بود تا سال دوهزار و هفده، نه میلیون بشکه به تولید سه میلیون بشکه ای امروز خود بیفزاید و تولید نفتی خود را به دوازده میلیون بشکه در روز برساند. عربستان سعودی در حال حاضر روزانه ده میلیون بشکه نفت صادر می کند.
بر اساس قرارداد با لوک اویل میدان نفتی القرنه غربی دو، در سال دو هزار و سیزده روزانه صد و پنجاه هزار بشکه نفت تولید خواهد کرد.
این پیش بینی برای عراق تا اندازه ای جاه طلبانه است، زیرا جنگ و ناآرامی به سختی زیرساخت های اساسی عراق را تخریب کرده است.
منوچهر تکین تحلیلگر ارشد نفتی مرکز مطالعات جهانی انرژی در لندن درباره میدان نفتی القرنه غربی دو در نزدیکی بصره در جنوب عراق که انتظار می رود چهارده میلیارد بشکه ذخیره نفتی داشته باشد، گفت: دلیل سیاست های جاه طلبانه نفتی عراق این است که این کشور در عرصه نفتی بیست سال عقب افتاده است و کشور در وضعیت اقتصادی خوبی به سر نمی برد؛ از این رو دولت عراق از دو تا سه سال پیش این سیاست ها را دنبال و تلاش کرد تا با شرکت های بزرگ نفتی قرارداد ببند و این قراردادها هم باعث رقابت میان شرکت های نفتی شد و دولت عراق انتظار دارد تا سال های آتی به این حجم تولید برسد.
منوچهر تکین با اشاره به اینکه پیش بینی عراق جاه طلبانه است،تاکید کرد که وضعیت قراردادهای نفتی اخیر عراق مثل میدان نفتی الرمیله و القرنه غربی دو از دیگر قراردادها به میزان قابل توجهی بهتر است و تاخیر در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده به مراتب کمتر خواهد بود.
تکین گفت : در آینده دولت عراق تصمیم خواهد گرفت که میزان تولیدات خود را به حداکثر برساند و سپس روند کاهشی را در پی بگیرد، یا اینکه راهکار منطقی تری مثل رسیدن به حد مطلوب و حفظ آن را در دراز مدت داشته باشد.
وی در پایان تایید کرد که رسیدن عراق به این میزان سطح تولید، عربستان را به چالش خواهد کشید.
۰۰:۴۱:۴۴٫۰۱

IRIBNews RSS EconomicNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.