کارهای روز مره ای را که به مغز آسیب می رساند بشناسید

گاهی گمان می کنیم که به زندگی عادی خود مشغولیم ،بنابراین دلیلی برای بروز مشکلات جدی در قسمت های مختلف بدنمان وجود ندارد، اما واقعیت غیر از این است.

دکتر مصطفی صدر نیا نورولوژیت و عصب شناس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  گاهی گمان می کنیم که به زندگی عادی خود مشغولیم، بنابراین دلیلی برای روز مشکلات جدی در قسمت های مختلف بدمان وجود ندارد اما واقعیت غیر از این است،گاهی عادی ترین رفتارها بدترین آسیب ها را وارد میکند .

وی درادامه مطلب خود افزود: در حالی که واقعیت غیر از این است گاهی عادی ترین رفتارها بدترین آسیب ها را به بدن وارد می کند.

نخوردن صبحانه

صدر نیا تصریح کرد: از جمله کارهای بسیار مضر برای بدن نخوردن صبحانه است، که موجب افت خون می شود که در نتیجه مغز نمی تواند مواد مغذی لازم برای سوخت و ساز را دریافت کند.

وی درادامه مطلب خود افزود: و نتیجه این امر تحلیل رفتن سلولهای مغزی است.

پرخوری

صدر نیا در ادامه تصریح کرد: در مقابل پرخوری نیز سرخرگ های مغز را سفت می کند که بسیاری از مواقع کاهش قدرت مغزی نتیجه ی این امر است.

وی اظهار داشت: بیشتر افراد گمان می کنند برای بالا بردن کارکرد مغزی باید دائم مواد قندی و شیرین مصرف کنند اما واقعیت چیز دیگری است و مصرف بیش از اندازه مواد قندی موجب اختلال در روند جذب پروتئین و مواد مغزی در مغز می شود.

اکسیژن و هوای پاک

این عصب شناس تصریح کرد: مغز برای درست کار کردن به اکسیژن و هوای پاک نیاز دارد اما تنفس هوای آلوده و میزان اکسیژن در مغز را پایین می آورد.

مصرف سیگار

صدرنیا: مصرف سیگار نیز مشکلات مشابهی را برای فرد ایجاد می کند به علاوه خطر ابتلا به آلزایمر را بالاتر می رود.

پوشاندن سر هنگام خواب

این متخصص در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از اقداماتی که به مغز آسیب می زند، پوشاندن سر هنگام خواب است ،که موجب می شود میزان کربن بیشتر شده و اکسیژن کافی به مغز نرسد.

 استراحت کافی

صدر نیا تصریح کرد: استراحت کافی برای بالا بردن توانایی مغز بسیار مهم است به همین دلیل کم خوابی طولانی مدت مرگ سلولهای مغزی را سرعت می بخشد.

وی تاکید کرد: به یاد داشته باشید هرگز هنگام بیماری از مغزتان بیش از حد کار نکشید چرا که قدرت مغز در دوران بیماری کمتر می شود و خسته کردن مغز دراین دوران به سلولهای مغز آسیب می زند.

 کم حرفی بیش از حد

این متخصص افزود: کم حرفی بیش از حد از جمله مواردی است که توان مغزی را پایین می آورد و به همین دلیل توصیه می شود با به اشتراک گذاشتن مطالب مفید و جالب با اطرافیانتان کارآیی مغزتان را بالا ببرید.

وی خاطر نشان کرد: به علاوه تفکر مفید و سازنده ازجمله مهمترین کارهایی است که توان مغزی را بالاتر می برد./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.