کارگاه مجسمه‌سازی با سنگ هنرمند ایتالیایی پایان یافت

۰۸م آذر ،

با داوری لوکا مارووینو و بهروز دارش

کارگاه مجسمه‌سازی با سنگ لوکا مارووینو هنرمند ایتالیایی که به همت گالری آریا برپا شده بود، با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش هنرآنلاین  در مراسم اختتامیه این کارگاه که با حضور لوکا مارووینو و بهروز دارش برگزار شد، مارووینو با ستودن مجسمه‌سازان جوان حاضر در این کارگاه آموزشی گفت:  با توجه به شناختی که از هنرمندان جوان ایران در این مدت پیدا کردم، متوجه شدم که آنها بسیار معاصر می باشند و با تجربه‌ای که در این کارگاه پیدا کردند می‌توانند در آینده با مجسمه‌های سنگی خود فضاها و المان‌های شهرهای ایران را تغییر دهند.

این مجسمه‌ساز ایتالیایی گفت: ایران دارای سنت کهنی در مجسمه‌سازی با سنگ است و این هنر به مرور زمان به دست فراموشی سپرده شده است. در حالی که بهترین مواد برای مجسمه‌سازی شهری و فضاهای خصوصی در دنیا سنگ است که در ایران نیز به وفور یافت می‌شود. مجسمه‌سازان جوان ایرانی می‌توانند با تجربه اندورزی بیشتر نه تنها فضاهای شهرهای را تغییر بلکه سبب معرفی هنر ایران در دنیا شوند.

در ادامه این مراسم آریا شکوهی اقبال، مدیر گالری آریا که مجری برگزاری این کارگاه‌ آموزشی بود نیز، با اشاره به اینکه هدف اصلی این کارگاه، آموزش هنر مجسمه‌سازی با سنگ برای بهره‌مندی از این متریال برای مجسمه‌سازی معاصر است؛ گفت:«ایده اصلی برپایی این کارگاه داشتن شهری با مجسمه است. زیرا وضعیت گرافیک و المان‌های شهری در تهران مناسب نیست. معماران و مدیران شهری، فرهنگ استفاده از مجسمه در شهر را دارند، اما به سبب مشکلات مختلف کمتر از این هنر برای شهر استفاده کرده‌اند و بعضی از آنها نیز به راحتی به سراغ استفاده از مجسمه‌های چینی رفته‌اند. به همین سبب تصمیم به آموزش هنرمندان جوان برای آشنایی با سنگ گرفتیم تا با کمک این هنرمندان فضا را برای تغییر در المان‌های شهری ایجاد کنیم.

این هنرمند و گالری دار با اشاره به تاسیس باغ مجسمه‌های سنگی در محل کارخانه سباسنگ گفت: برای مجسمه‌سازی باید سفارش دهنده وجود داشته باشد. بنابراین موضوع این است که ما ایده خود برای برگزاری این کارگاه آموزشی را با سفارش دهندگان سنگ پیش بردیم. با آموزش مجسمه‌سازی با سنگ به هنرمندان جوان و تاسیس یک باغ مجسمه سنگی در یک محیط کاری که در آن سفارش دهندگان و معماران مختلف در رفت و آمد می باشند، فضایی برای تغییر در زمینه المان‌های شهری و حتی فضاهای خصوصی را ایجاد کرده ایم.

اقبال ادامه داد:  البته این مسئله با برپایی یک کارگاه میسر نخواهد شد و به همین منظور است که ما قصد برگزاری مستمر این کارگاه‌ها را با اساتید ایرانی و خارجی داریم.

همچنین امیر بهرامی، از مجموعه‌داران هنری و مدیر سباسنگ، گفت:  فقر عجیبی که در آثار حجمی در تهران داریم، انگیزه اصلی برگزاری این کارگاه آموزشی شد. زیرا یکی از متریال‌های مناسب در مجسمه‌سازی دنیا سنگ است، زیرا دوام و ماندگاری خوبی دارد. در دنیا نیز برای المانی‌های شهری از این مواد استفاده می‌شود. اما به دلایل مختلف سنگ در مجسمه‌سازی ما جایگاه خود را نیافت و با اینکه مجسمه‌سازان بنامی در کشور داریم اما در زمینه سنگ، مجسمه‌ساز با سابقه‌ایی نداریم برای همین بخش آموزشی مجسمه‌سازی با سنگ را با مجسمه‌سازان جوان آغاز کردیم تا با این سبک و متریال آشنا شوند و بتوانند این ماده را نیز رام کنند.

مدیر سباسنگ دربارهٔ باغ مجسمه‌ای که قرار است از آثار این کارگاه آموزشی در محل این کارخانه ایجاد شود، نیز توضیح داد: باغ مجسمه‌ای که در نظر داریم آن را بنا کنیم، الزاما در این مکان نخواهد بود. قصد ما این نیست که این آثار در جایی ثابت باشد. ایده‌آل ما چرخاندن این آثار در فضاهای مختلف برای دیده شدن آنهاست. اما اگر این آثار در این فضا نیز قرار بگیرند، آرشیتکت‌های و مدیران هنری و شهری مختلفی در این مکان در رفت و آمد می باشند که کارهای بزرگی در دست دارند، این اشخاص مخاطبان دائمی ما می باشند و آنها می‌توانند مخاطبین این آثار هنری نیز باشند.»این مجموعه‌دار هنری در پایان گفت: انگیزه اصلی ما برای برگزاری این کارگاه، تداوم برپایی آن است، زیرا بدون تداوم کاری پیش نخواهد رفت و تاثیری نیز بر جامعه هنری و محیط شهری نخواهد داشت. تداوم این کارگاه‌ها هنرمندان بیشتر و با تجربه‌تری را رقم خواهد زد.

در پایان این مراسم لوکا مارووینو و بهروز دارش مجسمه‌ساز پیشکسوت با ارزیابی آثار خلق شده در این کارگاه، این آثار را قابل توجه ارزیابی کردند و با توجه به این مسئله که مجسمه‌های ساخته شده از لحاظ هنری نزدیک به هم می باشند تصمیم گرفتند به جای انتخاب سه نفر اول و اهدای جوایز به آنها، مبلغ جوایز بین تمامی ۱۴ هنر آموز در این کارگاه تقسیم شود که با نظر آریا اقبال این امر صورت گرفت. همچنین اولین باغ مجسمه‌های سنگی در محله کارخانه سباسنگ در منطقه صنعتی شمس آباد تهران تاسیس و آثار خلق شده در این کارگاه در معرض دید عموم قرار گرفت.

انتهای پیام/۳۱


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.