کارگردانی خوب کمک کرد تا نقش را از آن خود کنم

اردیبهشت ۱۴۰۳

جلسه نقد، پرسش و پاسخ نمایش ˝مثل آب برای شکلات˝ با حضور ابراهیم پشت کوهی (کارگردان) و رویا نونهالی (بازیگر) شنبه، ۳۰ تیرماه، در کافه گالری موزه زندان قصر برگزار شد.

به گزارش هنرآنلاین، جلسه نقد، پرسش و پاسخ نمایش “مثل آب برای شکلات” با حضور ابراهیم پشت کوهی (کارگردان) و رویا نونهالی (بازیگر) شنبه، ۳۰ تیرماه، در کافه گالری موزه زندان قصر برگزار شد و طی آن علیرضا بهنام (شاعر، مترجم و منتقد) با بررسی وجوه اقتباسی این نمایش از رمان پست مدرن لورا اسکوئیل، آن را اثری قابل قبول در اجرا ارزیابی کرد.

به گفته علیرضا بهنام، نمایش “مثل آب برای شکلات”، یکی از رمان های کلیدی جریان پست مدرن را به تصویر می کشد که به سبب تمهیدات مختلف نوشتاری، از جمله روایت و ارجاع به دستور غذا، اهمیت پیدا کرده است.

این منتقد ادبی و تئاتر در ادامه افزود: ابراهیم پشت کوهی در جریان تبدیل این رمان به نمایش موفق شده ایده های نمایشی خوبی را برای جایگزین کردن ارجاع های رمان اصلی به متن خودش پیدا کند. از آن جمله می توان به پخش کردن غذاها میان تماشاگران و برگزاری قرعه کشی مابین اجرا اشاره کرد.

وی تصریح کرد: با مطالعه دفترچه دراماتورژی کار، که در قالب بروشوری در اختیار تماشاگران قرار می گیرد، مشخص می گردد که در ابتدا تمام بخش های روایت اصلی رمان به شکل ایده های نمایشی شکل گرفته و به متن تبدیل شده اند، اما در اجرا پاره هایی از این روایت حذف یا کمرنگ شده اند که این موضوع سبب می گردد گاهی ارتباط مخاطب با نمایش آسیب ببیند.

این منتقد با اشاره به اینکه نمایش “مثل آب برای شکلات” از چند جهت واجد اهمیت است، اذعان کرد: این اجرا جزء معدود مواردی است که نوشتن متنش در فرایند دراماتور‍‍ژی و در جریان تمرین شکل گرفته. اتفاقی که بسیار در تئاتر معمول نیست؛ درحالی که در تئاتر جهان در دو دهه اخیر جریانی به وجود آمده که طی آن نقش نمایشنامه نویس در شکل سنتی کمرنگ تر شده و نقش دراماتورژ وکارگردان در شکل گیری یک تئاتر بیشتر شده است.

به گفته بهنام، یکی از ویژگی های قابل توجه نمایش، موسیقی خاص آن است که از تلفیق مضمون های آوازی محلی و گیتار فلامینکو تشکیل شده و به نوعی در خدمت برجسته کردن نزدیکی دو فرهنگ آمریکای لاتین و جنوب ایران بوده است.

در ادامه این جلسه، رویا نونهالی با اشاره به علاقه اش به رمان “مثل آب برای شکلات”، خاطرنشان کرد: وقتی آقای پشت کوهی به من پیشنهاد بازی در این نمایش را دادند، بسیار تعجب کردم که چطور این کار می تواند تبدیل به نمایش شود، اما متن را که خواندم و بعد ها در طول تمرین متوجه شدم این امکان پذیر است و آقای پشت کوهی به خوبی توانسته از عهده این کار برآید.

این بازیگر همچنین با ارائه توضیحاتی دربارهٔ نقش خود، ماما النا، افزود: بازی در این نمایش برای من تجربه مهمی بود، زیرا نقشی را ایفا می کردم که پیش از من بازیگر دیگری آن را کار می کرد و هیچ اصراری نداشتم آثار حضور آن بازیگر را در فضای اجرا از بین ببرم، اما در نهایت موفق شدم با کارگردانی خوب ابراهیم پشت کوهی بدون از بین بردن ایده های بازیگر قبلی نقش را مال خودم کنم.

ابراهیم پشت کوهی نیز دربارهٔ چگونگی روند نوشتن متن “مثل برای شکلات” در طول تمرین توضیح داد: من معتقدم متن نمایشنامه باید با حضور بازیگر شکل بگیرد و کامل شود و نقش باید مناسب بازیگر باشد. وقتی کاری با روح بازیگران آمیخته شود، زنده تر می گردد.

وی با بیان اینکه در این نمایش نه به دنبال تئاتر رسمی و نه تئاتر تجربی بوده است، اظهار کرد: سعی من این بود که بازیگران در صحنه ترسی نداشته باشند؛ بنابراین با حضور خودشان دیالوگ ها را شب به شب در تمرین نوشتم؛ به طوری که بازیگران متوجه نشوند دیالوگ ها را خودشان گفتند یا واقعا نوشته شده است.

گفتنی است، نمایش “مثل آب برای شکلات”، به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی، تا نیمه دوم مردادماه، هر روز به جز شنبه ها، ساعت ۲۱ در تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر به صحنه می رود.

انتهای پیام/۵۴/۵۳


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.