کار تازه متبسم با ارکستر پردیس و‌ آواز سالار عقیلی

موسیقی > کنسرت – ارکستر– ممتازنیوز:
حمید متبسم، آهنگساز و نوازنده نامی تار و سه تار که این روزها به همراه گروه دستان و برای اجرا در برج میلاد در ایران به سر می‌برد،در صدد اجرا با ارکستر ایرانی اروپایی پردیس با صدای سالار عقیلی است.

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر حمید متبسم آهنگساز و نوازنده تار، ضمن بیان این مطلب در توضیح چگونگی تشکیل گروه موسیقی ایرانی و اروپایی “پردیس” در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: بعد از اتمام پروژه سیمرغ و تقریبا به موازات آن مشغول نوشتن کاری شبیه به ارکستر ملی شدم. که این ارکستر ترکیبی از ارکستر زهی اروپایی به اضافه سازهای مضرابی و کوبه‌ای بود و علاوه بر این سازها، سایر ادوات موسیقی نیز اروپایی بودند.

وی در ادامه افزود: پس از تکمیل شدن این قطعه به همت سازمان هلندی “شونگ” که سازمان فرهنگی در شهر هرلن هلند است کمک کرد تا دو اجرای متفاوت در این کشور داشته باشیم و انصافا بدون کمک دولت هلند مجموع این اجراها امکان پذیر نبود.

سرپرست این گروه موسیقی در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که ادامه همکاری با این سازمان موجب تشکیل گروه موسیقی “پردیس” شد گفت: در ادامه همکاری با این سازمان پروژه پردیس را نخست به شکل آموزشی ارائه کردم به این ترتیب که پروژه آموزشی هنرجویان بود که ترکیبی از ارکستر سازهای ایرانی و اروپایی بود و باید قطعاتی را با این ترکیب می ساختند.

وی در اداکه افزود: اگرچه این ارکستر در ابتدا جنبه آموزشی داشت اما آثاری نوشته می شد که قابلیت اجراهای حرفه ای را در دل خود داشت و به این ترتیب بود که اجراهای گروه موسیقی پردیس اول در هلند و بعد در اروپا آغاز شد و بنا دارم این ارکستر را با آواز سالار عقیلی به تهران بیاورم .

متبسم در ادامه با اشاره به سازبندی این ارکستر موسیقی گفت: بخش بزرگی از این ارکستر دربرگیرنده سازهای اروپایی است و در هر نقطه از اروپا که کنسرت بگذاریم از نوازندگان همان نقطه استفاده می کنیم .

این نوازنده تار در ادامه افزود: در مجموع قطعاتی که برای این کنسرت به کار رفته است از فواصل ربع پرده موسیقی ایرانی در بخش سازهای غربی استفاده نشده است و آنه مربوط به فواصل موسیقی ایرانی است را نوازندگان ایرانی می نوازند.

حمید متبسم آهنگساز در ادامه افزود: گروه موسیقی “پردیس” حدود سی و پنج نفر نوازنده دارد و همانطورکه گفتم قصد دارم تا پاییز سال ۹۲ این ارکستر با آواز عقیلی به ایران بیاورم.

more

 نگاهی به کنسرت گروه دستان با همایون شجریان

این نوازنده گروه موسیقی “دستان” که به همراه سایر اعضای این گروه موسیقی کنسرتی را در شیراز برگزار کرده است درباره آثار آهنگسازی شده در این اجرا توسط سعید فرجپوری و حسین بهروزی نیا گفت: حرف های تازه ای در شیوه آهنگساز و گفتار موسیقایی گروه دستان موجود است به خصوص این تازگی در آثار حسین بهروزی نیا بیشتر شنیده می شود . چراکه از آثار این آهنگساز کمتر اجرا شده است و بیشتر به عنوان نوازنده حضور داشته است .

وی در پایان افزود: این نوزانده ساز بربط در بخش قطعات سازی این کنسرت تنوع ریتمیک ویژه ای به کار برده است و درباره سعید فرجپوری هم باید بگویم که به شیوه آثار گذشته است و از اشعار نو در کلام به کار برده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین کنسرت گروه موسیقی دستان با خوانندگی سالار عقیلی در تاریخ ۱۶ و ۱۸ شهریورماه در ساعت ۲۱:۳۰ در سالن همایش برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

 در این اجرا حمید متبسم ( تار)‌، پژمان حدادی( تنبک)،‌ حسین بهروزی‌نیا( بربت‌)،‌ سعید فرج پوری( کمانچه) و بهنام سامانی(دف و دایره) سالار عقیلی را در مقام خواننده همراهی خواهند کرد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.