کار دشوار نماینده ایران برای موفقیت در اسکار

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتاز نیوز

 فصل معروف به جوایز از راه رسیده و تقریباٌ می توان به اساس جوایزی که منتقدان به فیلم ها می دهند ترکیب احتمالی نامزدهای اسکار را حدس زد. در بخش اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان نیز باز می شود با توجه به حضور بین المللی فیلم ها، چشم اندازی را در این خصوص ترسیم کرد.  در واقع این بازتاب های جهانی فیلم هاست که نشان می دهد چه فیلم هایی بخت بلند تری برای موفقیت در اسکار دارند.

 فیلم هایی که پخش کنندگان قدرتمندی دارند، تبلیغات گسترده ای برایشان انجام شده و به لحاظ ساختاری و مضمونی از کیفیتی برخور دارند که می توانند مورد توجه اعضای آکادمی اسکار قرار گیرند. به هر حال چند وقت دیگر، فهرست نامزدهای اولیه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اعلام می شود. ما امسال «امروز» میر کریمی را به عنوان نماینده ایران در اسکار داریم. ضمن اینکه فیلم «چند متر مکعب عشق» نیز به عنوان نماینده کشور افغانستان به اسکار معرفی شده است. در گمانه زنی های اولیه ای که صورت گرفته بخت بلندی برای این دو فیلم برای موفقیت در اسکار پیش بینی نشده و در این میان به نظر می رسد شانس نماینده افغانستان به مراتب از نماینده ایران بالاتر است! به این نکته باید اشاره کرد که فیلم میر کریمی با توجه به بضاعت امسال سینمای ایران گزینه مناسبی برای معرفی به اسکار به شمار می آمد.این را هم باید در نظر گرفت که بعد از اسکار «جدایی» توقع عمومی در ایران در این زمینه بالا رفته است. در حالی که اگر روندی که «جدایی» فرهادی تا گرفتن اسکار طی کرد را بررسی کنیم می بینیم ما در این سال ها فیلمی که چنین مراحلی از توفیق را طی کرده باشد، نداشته ایم.

 انتظار بردن اسکار و تکرار موفقیت فرهادی کمی بعید، رویا پردازانه و دور از ذهن به نظر می رسد.
شهرام جعفری نژاد در پاسخ به این سوال که پیش بینی اش از راهیابی «امروز» به فهرست نامزدهای اولیه اسکار به چه صورت است، بیان داشت: به اعتقاد من ماهیت چنین پرسش هایی از اساس اشتباه است. به این خاطر که تمام فستیوال ها و جشنواره ها هیات انتخاب و داوری دارند. این هیات انتخاب با سلایق خودشان در یک شرایط زمانی و مکانی از بین یکسری فیلم دست به انتخاب می زنند. همین و همین. ما نمی توانیم پیش بینی در خصوص این انتخاب داشته باشیم یا برای آن چرا و اما و اگر بیاوریم. ما که باقی فیلم های معرفی شده را ندیدیم که بتوانیم سطح کیفی «امروز» را در قیاس با آنها بسنجیم. پیش بینی موفقیت یک فیلم بستگی به رقبایش دارد. شاهین امین شانس راهیابی «امروز» به فهرست نامزدهای اولیه اسکار را پایین دانست و گفت: رقبای «امروز» قدر هستند، اما در کل به نظرم نوع روایت و داستان گویی این فیلم به گونه ای است که نمی توان آن را جزو کاندیدا تصور کرد. البته امیدوارم که خلاف تصورم اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به اینکه توفیق یا عدم توفیق در اسکار چه تاثیری بر روند حرکتی سینمای ایران دارد؟ بیان داشت: این اتفاق به صورت کلان اتفاق مثبتی است، اما تغییر چندان ویژه ای را در روند سینمای ایران بوجود نمی آورد. پیروزی در هر فستیوال و جشنواره ای باعث هر چه بیشتر مطرح شدن نام سینمای ایران در مجامع بین المللی می شود. تاثیر مثبت روانی روی اهالی سینما و مردم می گذارد و کارگردان فیلم برنده شده هم امکان کار در پروژه هایی با تهیه کنندگان خارجی را می یابند و… . ضمن اینکه از این فرصت می توان در جهت جذب سرمایه گذاران خارجی در سینمای ایران استفاده کرد. همچنین از این سرمایه گذاران می توان دعوت کرد که با توجه به معیارها، ارزش ها و ضوابط داخلی با ما تولید مشترک داشته باشند.
این منتقد سینما ادامه داد: شاخصه هایی که می توانند در روند سینمای ایران مانند هر پدیده دیگری تاثیرگذار باشد داشتن برنامه ریزی بلندمدت، نیازسنجی و برطرف کردن آنها و داشتن اولویت های مشخص است. ما نیاز به چشم انداز و نقشه راه داریم که از چه راهی به چشم انداز ایده آل برسیم. ما در حال حاضر به لحاظ سخت افزاری مشکلات عدیده ای در سینمای ایران داریم، درباره پخش نگرشی بسیار سنتی داریم و در زمینه تولید بخش عظیم مشکلاتمان به این بر می گردد که در دایره ای بسته دور خودمان می چرخیم. هرکسی هم می خواهد کار غیر تکراری کند از هر طرف مورد هجوم گروهی قرار می گیرد. با وجود چنین مشکلاتی، دریافت جوایز از جشنواره های گوناگون جهش چشمگیری را در سینمای ایران حاصل نمی کند. ما نیاز به برنامه ریزی، سرمایه گذاری فکری و مادی، گام نهادن در عرصه های جدید (چه به لحاظ تکنیکی و چه محتوایی) و… داریم. موفقیت فیلم هایی که با ضوابط داخل ایران ساخته می شوند ما را خیلی خوشحال می کند، اما نباید در امتداد این موفقیت انتظار تحولی شگرفت در سینمای ایران را داشته باشیم.
مانی باغبانی در این باره گفت: حدود ۲ ماه دیگر می توان پیش بینی کرد که «امروز» برای راهیابی به فهرست نامزدهای اولیه اسکار چقدر شانس دارد. در حال حاضر منتقدان آمریکایی در حال معرفی گزینه هایشان هستند. در این گزینه ها هم یکسری فیلم غیر انگلیسی زبان است. از برآیند این فیلم های غیر انگلیسی زبان می توان فهمید که کدام فیلم غیر انگلیسی پخش خوبی در آمریکا دارد. چون اسکار بهترین فیلم خارجی به پخش آن بسیار وابسته است. ممکن است فیلمی شاهکار باشد ولی منتقدان یا اعضای آکادمی آن را ندیده باشند. به هر حال تا جایی که من مطلع ام در آنجا خبری از فیلم «امروز» به معنای گسترده اش نیست.
در کل فکر می کنم برنده اسکار از بین فیلم های مطرح کن گذشته انتخاب خواهند شد.
وی در پاسخ به اینکه توفیق یا عدم توفیق در اسکار چه تاثیری بر روند حرکتی سینمای ایران دارد، بیان داشت: مسئله این است که سینمای ایران در طول سال در جشنواره های متعدد مطرح شود و نام ایران در فستیوال های گوناگون سر زبان ها بیفتد. مشکل ما اینجاست که فیلم هایی که در داخل ایران ساخته می شود و سر آن جنجال است و ممکن است آخرین حرف یک نفر در سینما هم باشد را خارجی ها نمی بینند یا اگر هم ببینند متوجه آن نمی شوند.
ما باید برای این فیلم ها زبان بین المللی قائل شویم. فیلمنامه، کارگردانی و… باید وابسته به زبان بین المللی باشد. باید بپذیریم که زبان غالب سینما در جهان زبان و فرهنگ آمریکایی ـ انگلیسی است. اگر بخواهیم فیلم مان دیده شود باید بتوانیم با این المان ها فیلم بسازیم. به عبارت دیگر موضوع مان ایرانی و گرامر فیلم را تغییر دهیم.
محسن سیف مطرح کرد: «یه حبه قند» رضا میرکریمی از جنبه های بوم شناختی و ساختار مینیاتوری شانی بیشتری می توانست داشته باشد، اما «امروز» این کارگردان هم برای حضور در جمع ۵ فیلم نهایی آکادمی اسکار اقبال بلندی دارد. این بار از جهت سادگی در ساختار و تفاوت در زمینه مطرح کردن یک مضمون جهان شمول انسانی، اعضای آکادمی در ارزش شناسی آثار غیر انگلیسی زبان به موضوع و درون مایه محتوایی توجه بیشتری نشان می دهند.
شاکله و ساختار بصری آثار برایشان در درجه دوم اهمیت قرار دارد. اوج تکنولوژی و تجربه های متنوع بصری در سینمای هالیوود و علاقه به این حوزه را در کارشناسان آکادمی اسکار کاهش می دهد. بنابراین تنها در مواجهه با ابداع گری و کشف الگوهای جدید بصری در قالب های ساده و کم تجربه شده سینمایی توجهشان جلب می شود. امروز هم از لحاظ سادگی در روایت و هم از جنبه های درون مایه و نگاه متفاوت به یک موضوع انسانی شانس زیادی برای حضور در مراحل نهایی دارد. کسب اسکار البته کمی رویایی است، اما هیچ غیر ممکنی، غیر ممکن نیست!
وی در خصوص معرفی «چند متر مکعب» به عنوان نماینده افغانستان نیز گفت: اصل معرفی «چند متر مکعب عشق» به عنوان نماینده سینمای افغانستان به اسکار درجه علاقه و اهمیت حضور سینمای ایران در این رویداد مهم هنری ـ تبلیغاتی را نشان می دهد. یعنی مسوولان و مدیران رده بالای فرهنگ و هنر کشور به خوبی دریافته اند که اسکار فقط یک مجسمه برنزی نیست. فرصت کم نظیری برای مطرح شدن و معرفی کردن فرهنگ غنی و سربلند ایران اسلامی در یک گستره وسیع جهانی است. فرصتی که با هزینه کردن صدها میلیون دلار در رسانه های تبلیغاتی هم تا این درجه نافذ نخواهد بود.
 

.:: شهر بازیگران | اخبار ::.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.