کاغذ تحریر به مرز ۶۰ هزار تومان رسید/ فقط ناشر تحت فشار نیست

اعظم کیان افراز مدیر انتشارات «افراز» در گفتگو با خبرنگار مهر، از افزایش ناگهانی و بی‌رویه بهای کاغذ در بازار انتقاد کرد و گفت: تا حدود ۶ ماه قبل یعنی دیماه، ما هر بند کاغذ ۷۰ گرمی اندونزی را حدود ۲۵ هزار تومان می‌خریدیم، اما با نوساناتی که در بهای ارز و طلا به وجود آمد، بهای این کاغذ به ۴۰ هزار تومان رسید.

وی افزود: قرار بود دولت وارد کار شود و برای جلوگیری از افزایش قیمت برخی کالاها که به صورت ناگهانی افزایش قیمت پیدا کردند، اقدامی انجام دهد که متاسفانه این اتفاق در مورد کاغذ نیفتاد.

این ناشر اضافه کرد: این وضعیت ادامه یافت تا حدود یک ماه پیش که قیمت همین نوع کاغذ (تحریر ۷۰ گرمی اندونزی) به مرز ۶۰ هزار تومان رسید و تازه همین نوع کاغذ هم در بازار کمیاب است.

کیان افراز گفت: به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم کتاب‌هایمان را با کاغذ ساخت کارخانه چوب و کاغذ مازندران چاپ کنیم که البته کیفیت چندانی ندارد. مسئله دیگر این است که قیمت هر بند از همین کاغذ هم که به کاغذ زرد معروف است، ۴۰ هزار تومان است. هر بند از کاغذ پارس هم که یک نوع دیگر از کاغذ تولید داخل است، ۵۰ هزار تومان قیمت دارد.

وی همچنین از بلاتکلیفی ناشران در زمینه کاغذ و کمبود این کالای اساسی برای صنعت نشر ابراز تاسف کرد و افزود: اگر سری به بازار ظهیر‌الاسلام بزنید، می‌بینید که چه وضعیتی در مورد کاغذ برقرار است؛ یک روز می‌گویند کاغذ نیست به خاطر اینکه دولت می‌خواهد به ناشران ارز با نرخ مصوب دولت را بدهد که بتوانند کاغذ مورد نیازشان را تامین می‌کنند، یک روز آن را تا مرز ۶۰ هزار تومان بالا می‌برند. این وسط تنها ناشران بلاتکلیف‌اند.

مدیر انتشارات «افراز» اضافه کرد: آیا واقعاً منطقی است که منِ ناشر یک کتاب ۱۰۰ صفحه‌ای را ۵۰۰۰ تومان بفروشم؟ از آن طرف اگر ما کتاب را به قیمت دو ماه پیش به خریدار عرضه کنیم، حتی پول کاغذمان را هم درنمی‌آوریم. دولت، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، اتحادیه ناشران و همه کسانی که دست اندرکار این مسئله هستند، باید در این زمینه راه حلی داشته باشند.

کیان افراز گفت: باید توجه داشت که در این بین فقط ناشر ضربه نمی‌خورد، همه کسانی که در صنعت نشر هستند، از ویراستار گرفته تا لیتوگراف و صحاف و کارگر چاپخانه و حروفچین و همه و همه از آن متاثر می‌شوند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.