کامرون: کوه نور را پس نمی‌دهیم

۰۳م اسفند ،

getty-754.jpg

دیوید کامرون در سفرش به هند گفت که لندن الماس کوه نور را که انگلیس در دوران استعمارگری از هند گرفته، باز پس نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دیوید کامرون، اول وزیر انگلیس در آخرین روز سفرش به هند که با هدف توسعه روابط تجاری انجام گرفته، اعلام کرد: انگلیس الماس کوه نور را که اکنون در برج لندن به معرض نمایش گذاشته شده، به هند پس نمی‌دهد.

نخست‌وزیر انگلیس تاکید کرد: این الماس گرانبها در تاج مادر ملکه الیزابت نصب شده است.

این در حالی است که پیش از این بعضی چهره‌های برجسته هندی از جمله نوه ماهاتما گاندی از انگلیس خواسته بودند کوه نور را که در دوران استعمارگری از هند برده شده است، بازگرداند.

کوه نور زمانی بزرگترین الماس دنیا بود. این الماس در قبل ۱۸۶٫۰۶۲۵ قیراط معادل ۳۷٫۲۱ گرم وزن داشته که در تراش تازه وزن آن ۱۰۵٫۶۰۲ قیراط معادل ۲۱٫۶۱ شده‌ است. این الماس زوج الماس معروف دریای نور است و هر دو از قدیمی‌ترین جواهرات شناخته شده در جهان می باشند.

این سنگ قیمتی از ناحیه قلعه باستانی «گلکنده» در نزدیکی حیدرآباد در ایالت آندرا پرادش در کشور هند در سال ۱۶۵۶ میلادی بدست آمد. این الماس توسط میرزا محمد میر جمله وزیر مشهور ایرانی عبدالله قطب شاه به شاه جهان پادشاه گورکانی هند تقدیم شد و در آنجا ماند و در سال ۱۷۳۸ میلادی به دست نادر شاه رسید. کوه نور پس از مرگ نادر توسط احمدشاه درانی به افغانستان منتقل و سپس به شاه شجاع رسید. پس از شکست شاه شجاع از سردار هندی ملقب به شیر پنجاب، الماس مزبور توسط سردار نامبرده به هند بازگشت داده شد و بعدها به دست کمپانی هند شرقی بریتانیا افتاد. در سال ۱۸۷۷ رسما اعلام شد این الماس در اختیار ملکه ویکتوریا امپراتور بریتانیا در دوران استعمار بریتانیا بر هند است. الماس کوه نور اکنون در برج لندن، قصری تاریخی در ساحل شمالی رود تایمزنگهداری می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.