کاهش آمار مشروطی دانشجویان با تفکیک جنسیتی/ ضرورت تدوین منشور اخلاقی در دانشگاه‌ها

۲۸ آبان ،

میزگرد «بررسی سیاست‌های جنسیتی در دانشگاه‌ (سهمیه‌بندی و تفکیک جنسیتی)» با حضور تنی چند از اساتید دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبایی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش تفسیری خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا مراد صحرایی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی که در این میزگرد به عنوان موافق سخنرانی می‌کرد، در سخنانی گفت: منظور از تفکیک جنسیتی، دیوار کشیدن، ایجاد محدودیت در روابط اجتماعی سالم، عدم ارتباط علمی دانشجویان با هم و یا حذف سهمیه یک گروه به نفع گروه دیگر نیست.

کاهش آمار مشروطی دانشجویان با تفکیک جنسیتی

وی گفت: در حال حاضر در دانشگاه‌ علامه طباطبایی ۹۸ درصد کلاس‌ها به صورت جداگانه برگزار می‌شود، چرا که این ظرفیت وجود دارد که به جای برگزاری یک کلاس مختلط ۵۰ نفره، جمعیت کلاس‌ها را تعدیل کرده و دو کلاس ۲۵ نفره به صورت جداگانه برگزار کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه تفکیک در اسلام و ایران سابقه‌ای طولانی دارد، گفت: در معماری اسلامی نیز در قبل ما در داخل فضای خانه، اندرونی و خارجی داشتیم.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ایجاد مدارس تک جنسیتی در کشورهای غربی در سال‌های اخیر نیز، اظهار کرد: برگشت به پوشش نیز برای کشورهای غربی هم‌اکنون یک ارزش تلقی می‌شود، در حالی که تا سال ۲۰۰۲ کسی نمی‌توانست مدارس تک جنسیتی در دانشگاه‌های آمریکا ایجاد کند از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ این وضعیت تغییر کرد و ۵۰۰ مدرسه جنسیتی ایجاد شد.

وی افزود: اینکه به تفکیک جنسیتی در غرب اشاره کردم، در پاسخ به کسانی است که می‌گویند چنین چیزی در دنیا بی‌سابقه است.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به آمار ۶٫۵ درصدی دانشجویان مشروطی این دانشگاه در نیمسال اول سال تحصیلی ۸۸-۸۹، اظهار کرد: با جداسازی کلاس‌ها، این رقم در نیمسال دوم سال قبل به ۳٫۲ درصد رسید که این رقم نشان می‌دهد که تعداد دانشجویان مشروطی از وقت اجرای این طرح کاهش چشمگیری یافته است.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر پرونده انضباطی و اخلاقی در دانشگاه علامه نداریم، اظهار کرد: با جداسازی کلاس‌های دختران و پسران، ۲۰۰ عضو هیات علمی تازه با توجه به نیاز خانم‌ها و آقایان نیز جذب کرده‌ایم.

تفکیک جنسیتی ما را به مقصد اسلامی کردن دانشگاه‌ها نمی‌رساند

همچنین سید حسن حسینی، عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز در سخنانی به عنوان مخالف این طرح اظهار کرد: این نوع تصمیم‌گیری‌ها نه تنها ما را به مقصد اسلامی کردن دانشگاه‌ها نمی‌رساند، بلکه فاصله طبقه فرهیخته جامعه را با مسئولان بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به نظرسنجی وزارت علوم درباره تفکیک جنسیتی و موافقت خانواده‌های دانشجویان با این طرح که در نشست روسای دانشگاه‌ها اعلام شد، اظهار کرد: مگر خود دانشجو صغیر است که باید از خانواده او در این مورد سوال شود. دانشجو می‌تواند در هر حوزه‌ای تصمیم بگیرد. ضمن اینکه آیا نظرسنجی درباره تفکیک جنسیتی از مجموعه دانشگاه‌های کشور به عمل آمده است؟

وی با بیان اینکه در سال ۶۶ طرحی به عنوان تفکیک جنسیتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، گفت: چگونه سیاست‌های به بایگانی رفته پس از سال‌ها برای اجرا گذاشته می‌شود.

به گزارش تفسیری ایسنا، در ادامه این برنامه فراستخواه، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس نیز گفت:‌ یکی از ابعاد استقلال دانشگاه‌ها در دنیا، استقلال در پذیرش دانشجو است، دولت می‌تواند مکانیزم‌های موثری برای پیشرفت‌ دانشگاه‌ها در آینده ارائه دهد، اما در همه جای دنیا نحوه و تعداد پذیرش دانشجو در اختیار دانشگاه‌ها است.

ضرورت تدوین منشور اخلاقی در دانشگاه‌ها

همچنین دکتر جعفر گل محمدی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اختلاط بدون ضابطه در دانشگاه‌ها را هیچ کسی نمی‌پسندد، تصریح کرد: باید به دنبال اختلاط با کنترل اجتماعی باشیم که این بهترین مدل در دانشگاه‌هاست. یعنی اینکه به سوی اخلاق برویم و هر کسی خودش مامور کار خودش باشد.

این استاد دانشگاه تهران در پایان خواستار تدوین منشور اخلاقی در دانشگاه‌ها شد و گفت: استاد و دانشجو باید انتظارات خود را از همدیگر بدانند و با تدوین این منشور اخلاقی، خودمان بر روی اخلاق خود نظارت کنیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.