کاهش اتکاء به درآمد‌های نفتی، آسیب‌پذیری بودجه ۹۲ را کمتر می‌کند/ لزوم تنوع در منابع درآمدی در بودجه سال آتی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۵ شنبه ۱۸ آبان ۹۱،

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، کاهش اتکاء بودجه به درآمدهای نفتی را از الزامات بودجه‌نویسی سال آتی عنوان نمود و گفت: کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی و تنوع در منابع درآمدی کشور، آسیب‌پذیری بودجه سال ۹۲ را کمتر می‌کند.

 اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجد‌سلیمان، لالی و هفتگل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به رایزنی مجلس با دولت برای ارائه به موقع لایحه بودجه سال ۹۲ کل کشور، گفت: با توجه به اینکه سال ۹۲، سال پایانی دولت و سالی است که در آن دو انتخابات مهم شوراها و ریاست جمهوری برگزار خواهد شد، پسندیده است لایحه بودجه به موقع تقدیم مجلس شود تا مجلس نیز بتواند لایحه را با دقت بررسی و تصویب کند.

وی در ادامه با بیان‌اینکه مجلس و دولت باید آسیب‌پذیری بودجه نسبت به درآمدهها از محل فروش نفت را کمتر نمایند، افزود: برای اینکه آسیب‌پذیری بودجه کمتر شود، رویکرد بودجه باید نگاه اقتصاد دولتی یا به نوعی اقتصاد بدون نفت را طراحی کند و به عبارت دیگر تلاش مجموعه مجلس و دولت برای تدوین بودجه سال آتی باید کاهش شدید وابستگی به درآمدهای نفتی باشد تا کمترین تاثیر‌پذیری یا ریسک بودجه ایجاد شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ادامه داد: با توجه به اینکه در سال ۹۱ آسیب‌پذیری بودجه به دلیل وجود تحریم‌ها و نوسانات ارزی زیاد شد، باید سهم درآمدهای غیر‌نفتی را در بودجه بیشتر کنیم تا ریسک تحقق بودجه کاهش پیدا کند.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد درآمدهای جدید در بودجه ۹۲، اظهار داشت: اقتصاد ما، اقتصاد بزرگی است که نفت تنها یک بخشی از آن است، لذا توجه به صنایع، معادن، درآمدهای مالیاتی و … فضای بسیار گسترده‌ای را در اختیار دولت قرار می‌دهد تا بتواند محل و منابع درآمدی خود را تنوع دهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های کاهش فشار ناشی از تامین منابع درآمدی، متنوع نمودن منابع درآمدیست، تصریح نمود: در صورتی که منابع درآمدی ما محدود به یک عنصر باشد سبب می‌شود با قطع آن منبع درآمدی، اداره‌ کشور دچار اختلال شود بنابراین معقول و منطقی است که منابع درآمدی‌مان را متنوع کنیم و سهم منابعی که متاثر از فضای بین‌الملل است را کاهش دهیم تا بتوانیم پا برجایی و پایداری را برای کسب درآمدها به دنبال داشته باشیم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.