کاهش التهاب پوستی با تابش لیزر کم توان

۱۶م آذر ،

تابش لیزر کم توان همزمان با رادیوتراپی در بیماران مبتلا به سرطان سینه سبب کم شدن التهاب پوستی بیماران می گردد.

عصمت السادات هاشمی، عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان سینه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  یافته های حاصل از مطالعه ای که توسط گروه پژوهشی پژوهشکده سرطان سینه جهاد دانشگاهی و گروه لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران انجام شده نشان می دهد که التهاب پوستی ناشی از رادیو تراپی در گروهی که تحت تابش لیزر کم توان قرار گرفته شده نسبت به گروه شاهد (لیزر خاموشی کمتر است).

وی گفت: در این مطالعه ۲۸ بیمار مبتلا به سرطان سینه که به طور تصادفی کاندید انجام رادیوتراپی پس از جراحی بودند و در گروه لیزر روشن و شاهد قرار گرفتند.

وی خاطر نشان کرد: بیماران که تحت تابش لیزر در طول انجام رادیو تراپی روزانه تحت تابش لیزر کاستر کم توان قرار گرفتند.

وی در طی هر هفته تا پایان جلسه درمان رادیوتراپی، شدت بروز درماتیت ناشی از رادیو تراپی در هر دو گروه اندازه گیری شد.

وی اظهار داشت: طبق مطالعات انجام شده تمامی بیماران اعم از گروه لیزر روشن و خاموش به درجاتی از رادیو درمیت ( درماتیت ناشی از رادیو تراپی) مبتلا شدند.

وی در ادامه با اشاره به مقایسه دو گروه که مشخص شد ۸۴ درصد گروه لیزر روشن دچار درماتیت درجه یک شدند و تنها ۱۶ درصد درماتیت درجه دو داشتند افزود: در حالی که در گروه ۵۶/۴ درصد مبتلا به درماتیت متوسط تا شدید (درجه دو و سه) شدند.

هاشمی در پایان اظهار کرد: یافته های این مطالعه نشان می دهد که لیزر درمانی به صورت پیشگیرانه می تواند به طور معناداری سبب کاهش التهاب پوستی ناشی از رادیو تراپی گردد و برای کاهش درماتیت ناشی از رادیو تراپی استفاده از لیزر کم توان به صورت پیشگیرانه پیشنهاد می گردد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.