کاهش بارندگی در بیش از نیمی از استانهای کشور/ کاهش حجم روان آبهای کشور

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

میزان بارش‌ها ی ۱۹ استان کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون کاهش پیدا کرده و همچنین میزان روان آبها نیز کاهش ۱۰ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، از ابتدای سال آبی جاری تا پایان هفته گذشته، حجم بارش های استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان و یزد در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است.

لازم به ذکر است که در این مدت بیشترین کاهش بارش ها در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته با ۴۱ درصد به استان سمنان و کمترین کاهش بارش ها با یک درصد به استان لرستان اختصاص داشته است.

همچنین از ابتدای سال آبی جاری تا پایان هفته گذشته حجم بارش های استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، تهران، چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی به ترتیب ۲۴۲، ۲۸۲، ۲۴۷، ۱۵۶ ،۲۳۳، ۵۷۸ و ۹۷ میلیمتر ثبت شده که درمقایسه با حجم بارش ها در مدت مشابه سال آبی گذشته به ترتیب ۱۷، ۲۸، هشت، شش، ۱۳، ۹ و ۱۴ درصد کاهش یافته است.

 همچنین از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حجم بارش های استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، فارس و قزوین به ترتیب ۱۴۳، ۲۰۲، ۳۲۰، ۶۴، ۲۴۴ و ۲۷۸ میلیمتر ثبت شده که درمقایسه با حجم بارش ها در مدت مشابه سال آبی گذشته به ترتیب ۲۱، ۱۵، ۲۰، ۴۱، ۱۲ و دو درصد کاهش یافته است.

از ابتدای سال آبی جاری تا پایان هفته گذشته حجم بارش های استان های قم، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان و یزد به ترتیب ۱۳۴، ۳۸۱، ۵۶۷، ۳۸۶، ۴۹۷ و ۸۲ میلیمتر ثبت شده که در مقایسه با حجم بارش ها در مدت مشابه سال آبی گذشته به ترتیب ۹، هفت، ۱۲، ۳۱، یک و ۳۹ درصد کاهش یافته است.

***کاهش ۱۰ درصدی حجم روان‌آب‌های سطحی کشور

همچنین حجم روان‌آب‌های سطحی کشور در پایان سومین ماه سال ۹۳ با حدود ۱۰ درصد کاهش درمقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، به ۳۶ میلیارد و ۲۳۳ میلیون مترمکعب رسیده است.

لازم به ذکر است که حجم کل روان‌آب‌های سطحی در دوره مشابه سال گذشته ۴۰ میلیارد و ۲۷۱ میلیون مترمکعب بوده است.

حجم جریان‌های سطحی در خردادماه امسال در حوضه‌های دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، مرکزی، هامون و سرخس به‌ترتیب پنج میلیارد و ۲۲۰ میلیون مترمکعب، ۲۲ میلیارد و ۲۹۵ میلیون مترمکعب، یک میلیارد و ۹۱۰ میلیون مترمکعب، پنج میلیارد و ۴۹۰ میلیون مترمکعب، ۳۰۱ میلیون مترمکعب و یک میلیارد و ۱۷ میلیون مترمکعب ثبت شده است.

حجم روان‌آب‌های کشور در خردادماه سال‌جاری در مقایسه با خردادماه سال گذشته در حوضه‌های دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، مرکزی و سرخس به‌ترتیب ۲۸، دو، ۱۰، ۱۵، ۲۹ درصد کاهش و در حوضه هامون ۹ درصد افزایش یافته است.

حجم جریان‌های سطحی در خردادماه سال‌جاری در رتبه چهل و چهارم روان‌آب‌های ماه مشابه ۴۴ سال اخیر قرار گرفت.
انتهای پیام/

— .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.