کاهش بار کرونا در سیستان و بلوچستان / تحویل گزارش ۱۱۰ صفحه‌ای به مقامات

نماینده ویژه وزیر بهداشت در استان سیستان و بلوچستان با موفق خواندن شیوه مدیریت بیماری کرونا در این استان، در عین حال از افزایش واکسیناسیون و بهبود شرایط در این منطقه خبر داد.

دکتر حمید سوری در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: اگر به نقشه‌های کشوری هم نگاه کنیم خوشبختانه استان سیستان و بلوچستان به مرور در حال تغییر است و اکنون شاید بتوانیم استان را جزو استان‌های کم خطر تلقی کنیم. خوشبختانه تعداد موارد فوت، بستری و ابتلا کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه همچنان پروتکل‌های بهداشتی در این استان به درستی رعایت نمی‌شود، اظهار کرد: در بسیاری از مناطق هنوز رعایت پروتکل‌ها کمتر از حدود  ۴۰ درصد است، ولی با پوشش واکسیناسیون حداکثری با پویشی که از اواخر تیرماه در استان آغاز شد، توانستیم به پوشش خوبی از واکسیناسیون برسیم، به نحوی که بیش از ۶۵ درصد افراد بالای ۵۰ سال در این استان در زیر مجموعه ۳ دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، زابل و زاهدان واکسینه شدند و همین امر سبب شده شدت ابتلا، بستری و فوت کاهش چشمگیری داشته باشد.

سوری ادامه داد: طبیعتا اقدامات صورت گرفته در استان سیستان و بلوچستان در چند هفته اخیر می‌تواند الگویی برای سایر مناطق کشور باشد و با اتخاذ تمهیداتی می‌توان بار بیماری در کشور را کاهش داد. درست است که هنوز در سیستان و بلوچستان وضعیت آنچنان که انتظار می‌رود مطلوب نیست ولی در مقایسه با هجمه‌ای که ویروس کرونا با واریانت دلتا به استان وارد کرده بود نوع مدیریت با همکاری و همدلی ایجاد شده در استان، هماهنگی بین بخشی و شناسایی کانون‌های پرخطر، مدیریت مبادی مرزی دریایی و زمینی و… به کنترل بیماری کمک کرده است. ضمن آنکه با بکارگیری روش‌های اپیدمیولوژی سعی کردیم بیماران را زودتر شناسایی کنیم.

وی تاکید کرد: آنچه در درمان بیماران موثر بود و می‌تواند الگویی مناسب باشد این بود که اگر افراد بیمار زودتر برای دریافت خدمات درمانی مراجعه کنند، دسته بندی شده و بر اساس نیازشان خدمت دریافت می‌کنند. اکنون تعداد تخت‌های کلینیک‌های سرپایی که مبتلایان را در مراحل اولیه تحت مراقبت قرار می‌دهند از تعداد تخت‌های موجود بستری در برخی نقاط بیشتر شده است و این نشان می‌دهد اگر مراقبت به سرعت اتفاق نمی‌افتاد، همین‌ها بار بیمارستان‌ها را افزایش می‌دادند.

وی افزود: درصورت عدم رسیدگی به موقع، گذشته از اثرات سوء روحی، مالی و جسمی ممکن بود بیماران وضعیت وخیم‌تری پیدا کنند؛ بنابراین در استان سیستان و بلوچستان شناسایی سریع و درمان به موقع بیماران اهمیت زیادی داشته است.

سوری افزود: بر اساس آخرین اطلاعات ما از استان سیستان و بلوچستان روند تست‌های مثبت روزانه به شدت کاهش یافته است؛ به شکلی که در مجموع در کل استان حدود هزار تست مثبت در روز داریم؛ درحالی که این عدد در چند هفته گذشته به بیش از ۵۰۰۰ تست می‌رسید. نسبت تست‌های مثبت به تست‌های اخذ شده از بالای ۶۰ درصد به حدود ۲۵ درصد رسیده است و این نشان می‌دهد تعداد افراد مثبت کاهش یافته است که پیام خوبی است. هر چقدر نسبت مثبت تست‌هایی که میگیریم کمتر شود نشان دهنده چرخش کمتر ویروس در بین جمعیت است.

وی همچنین گفت: از طرف دیگر متوسط تعداد فوتی بر اثر کرونا در هفته اخیر در استان حدود ۱۰ مورد در روز بوده است، هرچند حتی یک مرگ هم زیاد است اما این عدد نشان دهنده توفیق برنامه‌های مدیریتی است.

نماینده ویژه وزیر بهداشت در استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: حدود ۵۰۰ هزار واکسن دریافت شده است که تعدادی از آنها نسبت به جمعیت توزیع شده است و تزریق آنها عمدتا در گروه‌های پرخطر سبب شده تا آثار واکسن مشهود شود. در ابتدای آغار پویش «واکسیناسیون حداکثری، تداوم زندگی» در برخی مناطق استان استقبال از واکسیناسیون به دلیل شایعات زیر ۲۰ درصد بود و اینکه الان به بالای ۶۵ درصد رسیده است یعنی اقدامات آموزشی از طرق مختلف همچون صحبت افراد پرنفوذ محلی موثر بوده است.

وی افزود: واکسیناسیون در این استان برای افراد ۵۰ سال به بالا و بیماران زمینه‌ای انجام می‌شود. البته در این استان عمدتا واکسیناسیون بر اساس احتمال خطر در اولویت قرار گرفته است و نگاه کردیم که بستری بیمارستانی و فوتی‌ها بیشتر از چه کسانی است و بر آن اساس واکسیناسیون انجام شد و به همین دلیل است که رِیت بستری و مرگ کاهش یافته است.

سوری با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان از پیک چهارم گذر کرده است، درباره وضعیت استان در روزهای آتی، تصریح کرد: خطر بالقوه برای همه جا وجود دارد و به رفتار، ترددها و جهش ویروس بستگی دارد، اما برای این استان آینده امیدوار کننده‌ای متصور می‌شوم به شرط آنکه گرفتار ساده‌انگاری بیماری نشوند و همچنان رفتار مراقبتی را ادامه دهند. آنچه که در سیستان و بلوچستان رخ داد، می‌تواند الگویی برای سایر استان‌های کشور باشد. اقدامات انجام شده در این استان در قالب گزارش ۱۱۰ صفحه‌ای تهیه شده و تحویل داده شده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.