کاهش تورم با توقف پروژه‌های احمدی‌نژادی

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: رئیس موسسه تحقیقات پولی و بانکی بانک مرکزی با تاکید بر لزوم بازیابی استقلال این بانک گفت: بانک مرکزی با متوقف کردن تامین مالی پروژه هایی که در دوران احمدی نژاد به اجرا گذاشته شده اند می تواند تورم ۴۰ درصدی را نصف کند.

به گزارش تسنیم، رئیس موسسه تحقیقات پولی و بانکی بانک مرکزی ایران گفت این بانک از طریق متوقف کردن تامین مالی پروژه هایی که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به اجرا گذاشته شده اند می تواند نرخ تورم ۴۰ درصدی در ایران را به نصف کاهش دهد.

احمدی نژاد که وعده داده بود سطح زندگی اقشار فقیر را بهبود خواهد بخشید، از بانک مرکزی خواسته بود تا به تامین مالی پروژه های ساخت مسکن مهر و پرداخت یارانه های نقدی به شهروندان کمک کند و این مسئله سبب افزایش قیمت ها شد.

فرهاد نیلی که با بلومبرگ سخن می گفت افزود: «بانک مرکزی وارد حوزه هایی شده و نقش هایی را پذیرفته است که نباید می پذیرفت.»

نیلی در ادامه گفت سبب حدود نیمی از تورم فعلی درگیر شدن بانک مرکزی در پروژه هایی به دستور احمدی نژاد است. بانک مرکزی دیگر نباید هیچ عهدی در زمینه ساخت مسکن و مسائل بودجه ای بپذیرد.»

وی افزود: «بانک مرکزی باید بگوید، من اختیار خودم را از دست شما پس می گیرم.»

نرخ رسمی تورم در ایران در ماه آگوست، یعنی زمان پایان دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد به ۳۹ درصد رسید که عمدتا ناشی از سیاست های مالی وی و تحریم ها علیه ایران بود. دولت ایران و قدرت های جهانی ماه قبل توافقی را در زمینه برنامه هسته ای به امضا رساندند که بر اساس آن بخشی از تحریم ها علیه اقتصاد ایران کاهش خواهد یافت.

نیلی همچنین گفت: بانک مرکزی به نهادی تبدیل شده است که دولت پیش از همه به آن متوسل می گردد، در حالی که باید آخرین محلی باشد که دولت به آن متوسل می گردد. این نهاد باید تنها در وضعیت هایی با موارد خاص و زمانی که بحران وجود دارد دخالت کند.

ولی الله سیف، رئیس تازه بانک مرکزی ایران گفته است که کنترل نقدینگی و کاهش تورم از اولویت های کاری بانک مرکزی در دوران ریاست وی خواهد بود.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.