کاهش خطر سرطان در مردان با مصرف روزانه مولتی‌ویتامین

سلامت > تحقیقات
پس از سال‌ها پژوهش که نشاندهنده بی تاثیری مکمل‌های ویتامینی در پیشگیری از سرطان بوده است، یک بررسی جدید درباره استفاده از مولتی‌ویتامین در مردان برای اولین بار بیانگر اثر مثبت این مکمل‌هاست.

No images found

به گزارش ان بی سی این بررسی که بر روی ۱۵۰۰۰ پزشک مرد بالای ۵۰ سال تا ۱۳ سال انجام شد، نشان داد یک دوز روزانه مولتی ویتامین “سنتروم سیلور” خطر کلی سرطان را تا ۸ درصد کاهش می‌دهد.

این بررسی همچنین نشان داد که مصرف مولتی‌ویتامین خطر سرطان اختصاصی عضو به جز سرطان پروستات را تا ۱۲ درصد کاهش داده است و میزان مرگ و میر ناشی از سرطان را هم تا ۱۲ درصد کاهش داده است، هر چند که این رقم از لحاظ آماری قابل توجه نیست.

این یافته‌ها به خصوص برای آمریکاییان اهمیت دارد، زیرا بر اساس گزارش مراکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها بیش از نیمی از آمریکاییان بزرگسال روزانه مکمل‌های غذایی مصرف می‌کنند و شایع‌ترین مکمل مورد استفاده مصرف روزانه مولتی‌ویتامین است.

چندین بررسی اخیر – از جمله همین بررسی جدید- که به به بررسی اثر ویتامین‌های خاص مانند ویتامین‌های C، E و B12 در پیشگیری از سرطان پرداخته بودند، نتوانسته‌اند تاثیری از این لحاظ را ثابت کنند؛ حتی چندتای آنها نشان‌دهنده افزایش خطر دچار شدن به بیماری‌های معینی بود.

پژوهشگران می‌گویند این تفاوت ممکن است به این علت باشد که بررسی‌های پیشین شمار افراد شرکت‌کننده محدود بوده است و این افراد دوزهای بالای ویتامین‌های منفردی را مصرف می‌کردند، یعنی مقادیری بسیار بالاتر از حدی که مولتی‌ویتامین روزانه فراهم می‌کند.

اما این بررسی جدید در نوع خودش منحصر به فرد است. در این بررسی تنها کارآزمایی کنترل‌‌شده با دارونما، دوسو-بی‌خبر، تصادفی‌شده در مقیاس بزرگ است که اثرات درازمدت یک مولتی‌ویتامین معمول را در پیشگیری از یک بیماری مزمن ارزیابی کرده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.