کاهش دلار سبب پایین آمدن قیمت دارو نمی‌شود/کسری ۱۳۰۰ میلیارد تومانی یارانه دارویی

۰۴ تیرماه ۱۳،
ممتاز نیوز : رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه کاهش کنونی دلار در کوتاه مدت سبب پایین آمدن قیمت دارو نمی‌شود،گفت:تخصیص ۲۲۰۰ میلیارد تومان یارانه دارویی برای سال ۹۲ کافی نیست و به ۳۵۰۰ میلیارد تومان حداقل برای ۶ ماه اول سال نیاز است.

دکتر علیرضا زالی در گفت‌وگو با تسنیم در تشریح روند کنونی بازار دارو به خصوص با توجه به پایین آمدن قیمت دلار اظهار داشت: با وجود آنکه دلار در چند روز اخیر پایین آمده است ولی قیمت بازار دارویی به هیچ عنوان در کوتاه مدت از این کاهش قیمت دلار تبعیت نمی‌کند و متعاقب آن قیمت دارو پایین نمی‌آید.

افزایش متوسط ۴۶ درصدی قیمت دارو

وی به متوسط  افزایش ۴۶ درصدی قیمت دارو اشاره کرد و افزود: به هر حال داروهای کنونی بر اساس نرخ دلار در ماه‌های قبل وارد و حتی در داخل ساخته شده است و بر این اساس حتی اگر ما امروز شاهد کاهش قیمت دلار نیز هستیم اما قیمت دارو فعلاً پایین نمی‌آید.

دکتر زالی ادامه داد: البته بیمه سلامت ایرانیان پذیرفته است که وزارت بهداشت هر مقدار که قیمت دارو را مشخص کند مابه التفاوت آن را بپردازد، این مسئله بسیار ارزشمند است اما این در حالی است که بیمه سلامت ایرانیان تنها ۳۵ میلیون نفر را تحت پوشش دارد و باید تأمین اجتماعی که ۳۷ میلیون نفر را زیر پوشش خود دارد نیز به این طرح ملحق شود ولی تاکنون این مسئله میسر نشده است.

پرداخت مابه التفاوت افزایش قیمت دارو توسط بیمه سلامت ایرانیان/البته فقط برای ۳۵ میلیون نفر

وی تصریح کرد: به هر حال بیمه سلامت ایرانیان با کمبود نقدینگی مواجه است و به طور طبیعی با محدودیت‌هایی روبرو است ولی مکانیزم پرداخت مابه التفاوت هزینه افزایش قیمت دارو توسط بیمه سلامت ایرانیان بسیار ارزشمند است.

رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی در تشریح وضعیت کنونی هزینه‌های دارویی گفت: به هر حال در سنوات و ماه‌های قبل تهیه داروهای وارداتی و مواد اولیه برای ساخت دارو در داخل تحت تاثیر نوسانات ارز قرار گرفت و دارو گران شد و به صورت کوتاه مدت نیز این افزایش قیمت‌ها با وجود پایین آمدن قیمت دلار کاهش نمی‌یابد.

کسری ۱۳۰۰ میلیارد تومانی مابه التفاوت هزینه افزایش دارو در کشور

دکتر زالی به تخصیص ۲۲۰۰ میلیارد تومان یارانه دارویی برای پرداخت مابه التفاوت هزینه افزایش دارویی که پس از تصویب در مجلس دولت باید آن را اجرا کند، افزود: ولی این در شرایطی است که بر اساس پیش بینی‌ها و بررسی‌های ما، برای تأمین مابه التفاوت افزایش این هزینه‌های دارویی باید ۳۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص یابد و این در شرایطی است که ما شاهد کسری ۱۳۰۰ میلیارد تومانی خواهیم بود و اگر همین ۲۲۰۰ میلیارد تومان را تا پایان سال بپردازند با این حال مشکلات بسیاری حوزه دارو تهدید می‌کند البته ناگفته نماند که تخصیص این ۲۲۰۰ میلیارد تومان نیز روند مطمئنی ندارد و بهترین روش آن است که حوزه دارو با ارز مرجع تعریف شود.

رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این پرسش که انتظار شما از وزیر بهداشت آینده که در دولت یازدهم انتخاب خواهد شد، چیست، بیان کرد: به هر حال انتخاب وزیر بهداشت در هر دولتی مصادیق خود را در بر دارد و با توجه به برنامه‌های رئیس جمهور منتخب در ایام انتخابات حجه الاسلام روحانی به مبحث سلامت به خصوص در حوزه پوشش بیمه‌ای توجه خاصی داشتند و امیدواریم دولت در ارتقای سلامت تلاش قابل توجهی را بر اساس تعهد سیاسی که دارد مدنظر قرار دهد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.