کاهش ذخایر خونی در کشور/هموطنان اهدای خون را به شب‌های قدر موکول نکنند

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون ضمن اعلام خبر کاهش ذخایر خونی در کشور از هموطنان خواست تا اهدای خون را به شب‌های قدر موکول نکنند و برای اهدای خون به پایگاههای انتقال خون مراجعه کنند.

دکتر بشیر حاجی‌بیگی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه امسال فاصله بین سحر تا افطار بسیار طولانی است، گفت: از سوی دیگر گرمای هوا مزید بر سبب شده تا میزان مراجعه مردم برای اهدای خون کاهش یابد.

مدیرروابط عمومی انتقال خون

کاهش ۴۰ درصد میزان اهدای خون در تهران

وی ضمن اعلام کاهش ۴۰ درصد میزان اهدای خون در تهران در مقایسه با روزهای پیش از ماه مبارک رمضان، عنوان کرد: بعضی استان‌ها نظیر سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، بوشهر، گیلان، مازندران و گرگان که آمار بیماران خاص بویژه تالاسمی در آنها بالاتر از سایر مناطق کشور است کمبود خون بیشتر احساس می گردد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون با بیان اینکه بعضی اعمال جراحی در بیمارستان‌های بزرگ به سبب کمبود خون دچار مشکل شده است، عنوان کرد: بویژه در استان تهران با مشکل کمبود پلاکت روبرو هستیم.

حاجی‌بیگی با بیان اینکه اهدای خون، سلامت اشخاص را دچار مخاطره نمی‌کند، گفت: حجم خون از دست رفته از بدن دو تا سه ساعت پس از اهدا با نوشیدن مایعات جایگزین می‌شود و سلول‌های خونی از دست رفته بدن نیز دو تا سه هفته پس از اهدای خون مجدد از مغز استخوان تولید می‌شوند.

وی ادامه داد: سن اهدای خون در ایران از ۱۸ تا ۶۰ سال است. البته اهداکنندگان مستمر که حداقل دو بار در سال خون اهدا می‌کنند، می‌توانند امر اهدای خون را تا ۶۵ سالگی ادامه دهند.

مدیرکل سابق انتقال خون تهران ضمن تاکید بر اینکه با اهدای یک واحد خون، جان سه بیمار نجات می‌یابد، عنوان کرد: از یک واحد خونی فرآورده‌هایی چون پلاکت برای بیماران سرطانی و بیماری‌های خونریزی‌دهنده ارثی، پلاسما برای بیماران سوختگی و مبتلایان به سیروز کبدی، کرایو برای بیماران هموفیلی، گلبول قرمز برای بیماران تصادفی، بیماران دیالیزی، تالاسمی و بیماری‌های خونریزی‌دهنده معده و همچنین خون کامل برای تعویض خون در نوزادان استحصال می‌شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.