کاهش سهمیه حج بدون تحمیل هزینه اضافی به کشور

اردیبهشت ۱۴۰۳

سرپرست دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان گفت: با کاهش سهمیه حج هیچ هزینه اضافی به کشور تحمیل نشد.

غلامرضا رضایی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در این باره گفت: برنامه ریزی و برگزاری عملیات حج نیازمند فراهم سازی امکانات، تجهیزات و مقدماتی است که از اتمام حج هر سال برای حج سال آینده در دستور کار قرار می گیرد، درمورد حج امسال نیز با شناسایی نواقص و آسیب شناسی ها این امر در دستور کار قرار گرفت.

وی دربارهٔ اقدامات انجام شده در حج ۹۲ بیان داشت: امکانات مورد نیاز به بخشهای مختلف و گرد آوری مقدمات حج از سال قبل و طی روال قبل تهیه امکانات با امضای قرار داد همکاری میان وزارت حج عربستان و سازمان حج و زیارت آغاز شد.
رضایی ادامه داد: هر چند مقدمات کار قبل از جلسه دو هیئت ایران و عربستان در بخشهای مهم مثل تامین مسکن حجاج در مکه و مدینه با اتمام حج ۹۱ آغاز گردید و قرارداد های مقدماتی بسته شده بود اما پس از امضای قرار داد همکاری نظامند و قانونی شد.
سرپرست دفتر سازمان حج و زیارت در عربستان تایید کرد: برگزاری حج خوب و روان درکمال آرامش زائران خانه خدا مستلزم برنامه ریزی دقیق و فراهم سازی مقدمات و هماهنگی های لازم است که در حیطه وظایف دفتر نمایندگی سازمان حج در عربستان بوده و از طریق ساز و کارهای قانونی و کمیسیونهای مربوطه پیگیری و نهایی شده است.
رضایی با بیان اینکه امسال سعی شده هتل ها و ساختمانهای محل اسکان حجاج مرغوب تر از سال قبل باشد گفت: ما برای اینکه فرصت استفاده از ساختمانهای خوب را به رقبا واگذار نکنیم از ماهها قبل از موسم حج با مالکان هتل ها قرار داد امضا کرده ایم.
وی ادامه داد: متاسفانه در سال جاری با کاهش ظرفیت حجاج از سوی عربستان که برای تمامی کشورهای اسلامی به وجود آمد مواجه شدیم که ظرفیت مازاد مسکن را می بایست به نحوی مناسب با حداقل آسیب مادی و معنوی کم می کردیم تا سبب خدشه دار شدن خوشنامی سازمان حج و زیارت در عربستان نشود.
رضایی تصریح کرد: با اتخاذ تدابیر لازم و فوری و تشکیل کمیته اضطراری این مهم در دستور کار قرار گرفت و با لطف و عنایت خداوند و تلاش دست اندر کاران سبب برطرف شدن این مشکل شد و ظرفیت مازاد بر نیازی که پیش بینی می شد ما را با خسارت بسیاری در حج رو در رو سازد و بدبینی صاحبان هتل ها را به همراه داشته باشد به بهترین شکل مدیریت شد و جلوی خسارت میلیاردی گرفته شد و بحمدالله با کاهش سهمیه حج هیچ هزینه اضافی به کشور وارد نشد.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر اقدامات لازم در بخشهای مشاعر مقدس اسکان- حمل و نقل زائران – تغذیه و تدارکات به بهترین شکل انجام شده و آمادگی های لازم برای استقبال زائران در عربستان فراهم شده است تا زائران با آرامش مناسک حج خود را به جای آورند و انشاالله هیچ گونه مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت./


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.