کاهش شاخص توده بدنی با رژیم DASH در نوجوانی

شنبه ۱۹ فروردین

کاهش شاخص توده بدنی با رژیم DASH در نوجوانی

وزن زیاد در طی دوران کودکی باعث مشکلات  متعدد و مرگ نابهنگام در دوران بزرگسالی می شود. محققین دریافتند که الگوی های رژیمی متنوع و مواد مغذی گوناگون می توانند تأثیرات مثبت بر روی سلامتی داشته باشد. امروزه الگوی رژیمی  DASH(شامل گروه های غذایی: غلات کامل، میوه جات، سبزیجات، گوشت بدون چربی، لبنیات کم چرب، مغزها، دانه ها و حبوبات) به عنوان یک روش درمانی برای بزرگسالان با پرفشاری خون مورد تأیید است. در عین حال هیچ دلیلی برای عدم به کارگیری این رژیم در سایر گروه های سنی وجود ندارد.

باتوجه به اثرات رژیم  DASHدر جلوگیری از فشارخون، مطالعه ای برای بررسی اثرات رژیم DASH  بر روی شاخص نمایه توده بدن (BMI)2237دختر ۹ ساله به مدت ۱۰سال انجام شد.

 نتایج  این مطالعه نشان داد افرادی که در طی مطالعه بالاترین امتیاز رژیم  DASH را داشتند، شاخص نمایه توده بدن پایین تری در حین مطالعه و همچنین در پایان مداخله داشتند. برعکس دختران جوانی که در سن ۱۹ سالگی بودند، پایین ترین امتیاز رژیم DASH  را داشتند، میانگین شاخص نمایه توده بدن آنها بیشتر و اضافه وزن داشتند هم چنین افرادی که در طول روز، دو واحد یا بیشتر از گروه میوه جات مصرف می کردند، کمترین مقدار افزایش وزن را در طی مطالعه و در پایان آن داشتند. همین نتایج در دخترانی که مقادیر بیشتری از لبنیات کم چرب مصرف کرده بودند ، مشاهده شد. بنابراین محققین نتیجه گرفتند  رژیم DASH منجر به  BMI  پایین تر در سنین ۹-۱۹ سالگی می شود.

نکته عملی:  الگوی غذایی DASHممکن است به پیشگیری از افزایش وزن در طی دوران جوانی کمک کند. با توجه به اثرات رژیم DASHدر پیشگیری از فشارخون در بزرگسالان، این رژیم   می تواند در بسیاری از بیماری های مرتبط با چاقی در سایر گروه های سنی نیز به کار گرفته شود.   

 منبع: (Archives of pediatrics and adolescent medicine,2011;165(6

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

اخبار و مقالات – کلینیک رژیم درمانی نوین – دکتر حمیدرضا فرشچی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.