کاهش شیوع هپاتیتB بین سنین کودکی تا جوانی در کشور

ممتاز نیوز: رئیس شبکه هپاتیت کشور گفت: با توجه به تزریق واکسن هپاتیتB به نوزادان از بدو تولد میزان شیوع این بیماری از نوزاد تا نسل جوان جامعه کاهش یافته است.

سید موید علویان در گفت‌و‌گو با فارس در مورد راهکارهای پیشگیری از انتقال هپاتیت B در مادران باردار و نوزاردان اظهار داشت: از سال ۱۳۷۳ واکسن هپاتیت B به تمام نوزادانی که متولد می‌شوند تزریق می‌شود و در ۹۷ درصد موارد از انتقال هپاتیت B از مادر به نوزاد پیشگیری شده است.

وی به ضرورت غربالگری مادران در شناسایی هپاتیت B در دوران بارداری اشاره کرد و گفت: غربالگری مادران در دوران بارداری برای شناسایی هپاتیت B موضوعی است که تصویب شده و وزارت بهداشت هم روی آن مهر تایید زده است.

زنان مبتلا به هپاتیت B هم می‌توانند ازدواج کنند و هم بچه دار شوند

عضو هیئت علمی دانشگاه بقیه الله ادامه داد: نباید از ازدواج و باردار شدن مادران هپاتیتی جلوگیری کرد چرا که با تزریق واکسن به همسر و نوزاد می‌توان جلوی انتقال ویروس را گرفت.

این فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: در صورت غربالگری مادران باردار و تشخیص هپاتیت B می‌توان علاوه بر واکسن هپاتیت، ایمونوگلوبین A  را به نوزادان تزریق کرد تا از ابتلای احتمالی به هپاتیت پیشگیری شود.

ابتلا به هپاتیت B از نوزاد تا جوان کاهش یافته است

به گفته رئیس شبکه هپاتیت کشور تحقیقات اخیر نشان داده که ابتلا به هپاتیت B در سنین کودکان تا جوانان یعنی همان سنینی که از ۱۸ سال گذشته تحت پیشگیری قرار گرقتند کاهش یافته است.

علویان تصریح کرد: اگر مادری مبتلا به هپاتیت بوده و آنتی ژن آن مثبت باشد می‌توان در ۸ هفته پایان بارداری میزان سطح ویروس هپاتیت را با آزمایش اندازه‌گیری کرد و اگر اندازه ویروس بیش از ۱۰ به توان ۸ باشد باید درمان از همان دوره بارداری شروع شود.

امکان شیردهی مادران مبتلا به هپاتیت B به نوزادان خود

امکان شیردهی در مورد مادران مبتلا به هپاتیت موضوع دیگری بود که رئیس شبکه هپاتیت کشور به آن اشاره کرد و گفت: مادران مبتلا در صورتیکه به نوزادشان ایمونوگلوبین تزریق شده باشد منعی برای شیردهی ندارند و توصیه می‌کنیم حتما به نوزاد شیر دهند.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.