کاهش عفونت های نوزادی با شیر مادر

فواید استفاده از شیر مادر بر همگان واضح و روشن است. تحقیقات دانشمندان همه روزه، مزایای بیشتری از مصرف شیر مادر را آشکار می سازد.

کلینیک رژیم درمانی نوین (www.novindiet.com)

فواید استفاده از شیر مادر بر همگان واضح و روشن است. تحقیقات دانشمندان همه روزه، مزایای بیشتری از مصرف شیر مادر را آشکار می سازد. محققان بر این باورند که احتمال بروز عفونت در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند، کمتر است.  عوامل متفاوتی در شدت و دفعات ابتلا به عفونت در دوران نوزادی نقش دارند. برخی از این عوامل عبارتند از سن و تحصیلات والدین، اخلاقیات، تعداد خواهر و برادر ها، در معرض دود محصولات تنباکو قرار گرفتن و فصلی که نوزاد در آن متولد می شود. 

 یکی از آخرین مطالعات در این زمینه، بر ۹۲۶ نوزاد سالم در کشور یونان انجام شد. در این مطالعه نحوه شیردهی و ابتلا به انواع عفونت ها همچون، عفونت شدید گوش میانی (AOM)، عفونت تنفسی شدید (ARI)،  عفونت معده و روده،  عفونت مجاری ادراری ، عفونت ملتحمه چشم،  برفک دهان و گلو در ۱، ۳ ، ۶ ، ۹  و ۱۲ ماهگی نوزادان مورد بررسی قرار گرفت.

طبق نتایج به دست آمده، نوزادانی که در طول مدت ۶ ماه (طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت WHO) به صورت انحصاری از شیر مادر تغذیه شده بودند، نسبت به نوزادان همسالی که گهگاه از شیر مادر بهره برده و یا هرگز از شیرمادر تغذیه نشده اند، کمتر به انواع عفونت ها مبتلا شده اند . همین طور در این نوزادان درصد ابتلا به بیماری هایی که در سال اول زندگی منتهی به بستری شدن آنها می شود نیز کمتر بوده است .

نکته عملی: تغذیه انحصاری با شیر مادر نقش پیشگیری کننده ای در مقابل عفونت های رایج دوران نوزادی داشته و تعداد و شدت تکرار اینگونه عفونت ها را کاهش می دهد. لازم به ذکر است که شیردهی نا کامل و گهگاه چنین تاثیری را نخواهد داشت.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.