کاهش قیمت اینترنت / راه‌اندازی دیتاسنتر ملی

فاوانیوز : معاون وزیر ICT گفت: فعلا برنامه‌ای برای کاهش تعرفه‌ی اینترنت کاربران خانگی نداریم و حتی اگر اینترنت را به‌طور رایگان در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم، مشترکان خانگی بیش از ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش هزینه نخواهند داشت.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا ، مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت کشور در نشست خبری عنوان کرد: لازم است تا پایان برنامه‌ی توسعه ۶۰ درصد از خانوارها و تمام کسب‌وکارها دسترسی به اینترنت پرسرعت داشته باشند و این موضوع وظیفه‌ی سنگینی را برعهده‌ ما قرار داده است.

محمود خسروی با بیان این‌که شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان متولی مادر شبکه‌ی ارتباطی محسوب می‌شود، بر لزوم توسعه‌ی این شرکت تاکید و خاطر نشان کرد: اگر زمانی توسعه و رشد این شرکت دچار مشکل شود، بقیه‌ی موارد هم به مشکل می‌خورد.

* تلاش برای گسترش بسترهای بین‌المللی
عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در بخش دیگری از صحبت‌های خود به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: تاکنون زیرساخت اصلی شبکه‌ی ملی اطلاعات را تا بیش از ۵۰۰ گیگابایت افزایش داده‌ایم که این ظرفیت دارای چهار درگاه اصلی است.

خسروی ادامه داد: در زمینه‌ی بین‌المللی هم برنامه‌های متعددی در دست داریم و این مساله پیش از این به این شکل مورد توجه قرار نگرفته بود. اکنون ما در جلسات متعدد بین‌المللی حضور داریم و اقدامات متعددی را انجام داده‌ایم. علاوه بر این تقاضا‌های بسیار زیادی برای تشکیل کنسرسیوم‌ها وجود داشته و اولین کنسرسیوم نیز چندی پیش با کشور‌هایی مانند عمان، روسیه تشکیل شده است.

وی در عین حال گفت: پیش از برنامه‌ی پنجم توسعه، ظرفیت ۱ STMحدود ۳۰مگابایت بود که اکنون این رقم به حدود ۴ گیگابایت رسیده است.

خسروی هم‌چنین به راه‌اندازی اولین کابل بین‌المللی بندر چابهار و عمان با مشارکت بخش خصوصی اشاره کرد و راه‌اندازی خط دیگری از بمبئی به ایران و در ادامه به آستاراخان روسیه را از دیگر برنامه‌های این شرکت برای آینده دانست.

*درآمد ۶۰۰ میلیارد تومانی سال قبل
وی در پاسخ به سوالی درباره‌ی درآمد سال قبل شرکت زیرساخت توضیح داد: سال گذشته ۶۰۰ میلیارد تومان سود ناخالص ما بوده است که البته از این رقم ۴۰ درصد به خزانه دولت، ۲۶ درصد برای عوارض و مالیات هزینه شد و در کل حدود ۳۰ درصد از آن برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های این بخش باقی ماند.

*۳۰ درصد مکالمات بین‌المللی مربوط به افغانستان

مدیر عامل شرکت زیرساخت ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که درباره‌ی تعرفه‌ voip مطرح شده بود، گفت: تعرفه‌ی Voip صادراتی و وارداتی فرق می‌کند و اکنون در این زمینه به واسطه‌ی مناقصات برگزار‌ شده، پنج پیمانکار گرفته‌ایم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با مکالمات بین‌المللی گفت: نرخ مناسباتی برای ارتباطات بین‌الملل براساس میزان مکالمات صورت می‌گیرد که این هزینه در بخش TDM حدود ۶ سنت و در بخش موبایل ۸ سنت است. البته با این وجود این هزینه برای کشور‌های مختلف براساس امکانات ترافیکی آن متفاوت است و به عنوان مثال در آمریکا به یک دهم سنت می‌رسد.

خسروی در ادامه با اشاره به این‌که تلاش شده است تعرفه‌هایی که نیاز به تغییر داشته‌اند، اصلاح شود، گفت: متاسفانه برای تغییر تعرفه‌ها روندی شش ماهه را باید پشت سر گذاشت، در صورتی که این موضوع در هیچ جای دنیا به این شکل نیست، اما اینجا اپراتور‌ها به شدت گرفتار این موضوع هستند.

معاون وزیر ICT در عین حال یاد‌آور شد: حدود ۳۰ درصد از ترافیک ارتباطات بین‌المللی ایران مربوط به افغانستان می‌شود.

وی در ارتباط با بحث هزینه‌های دو صفر هم گفت: اکنون در بخش دو صفر تعرفه‌های ایران نسبت به تمام کشور‌های دنیا ارزان‌تر است و در هر کشوری که برویم این هزینه‌ها چند برابر می‌شود.

*بی‌استفاده ماندن ۸۵ درصد ظرفیت دیتاسنتر ملی
مدیر عامل شرکت زیرساخت ارتباطات در ارتباط با شبکه‌ی ملی دیتا هم گفت: این شبکه پیش از این یک شبکه‌ی سیسکوی ۴۳ گیگ بود که اکنون تا ۴۷۰ گیگ در حال بهره‌برداری است، البته این شبکه مانند اتوبانی است که راه‌اندازی شده اما ممکن است در داخل آن تنها چهار اتومبیل در حال حرکت باشد و به همین دلیل اکنون ما در تلاش هستیم تا با تشویق اپراتور‌ها کاری کنیم که به جای لینک‌های نقطه‌به‌نقطه که از این شبکه که به هیچ عنوان هم قطعی ندارد، استفاده کنند.

وی هم‌چنین عنوان کرد: فکر می‌کنیم در حال حاضر تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از این شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

*کاهش تعرفه اینترنت با آمدن شبکه ملی اطلاعات
خسروی در ارتباط با این‌که آیا امسال کاربران خانگی شاهد کاهش تعرفه‌های اینترنتی خواهند بود هم توضیح داد: با وجود آنکه هزینه‌های ما بعد از هدفمند‌سازی یارانه‌ها رشد چشم‌گیری پیدا کرد، تعرفه‌های ما برای کاربران خانگی تغییر چشم‌گیری نداشت و البته در این دو سال دو تخفیف ۲۰ درصدی اعمال شد که یکی از آنها مشروط و دیگری غیرمشروط بود.

معاون وزیر ICT در عین حال یاد‌آور شد: حتی اگر ما اینترنت را به صورت مجانی در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم، هزینه‌ی کاربران خانگی تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش پیدا می‌کند، بنابراین وقتی ما صحبت از تخفیف‌های ۲۰ درصدی می‌کنیم نباید انتظار داشت برای مشترکان خانگی هم در همین اندازه کاهش قیمت داشته باشیم.

خسروی ادامه داد: البته با این وجود با راه‌اندازی شبکه‌ی ملی اطلاعات خواه‌ناخواه قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

*زیرساخت، خوش‌حساب ترین شرکت‌های دولت

اما مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت در ارتباط با آخرین وضعیت دیتا‌سنتر ملی هم گفت: کارهای این بخش خوب پیش می‌رود و با وجود وقفه‌ای که پیش از این داشتیم و تحقیق‌هایی که به دلیل عدم ارائه‌ی مجوز‌های لازم صورت گرفت، نیمه‌ی اول سال آینده این دیتا‌سنتر آماده بهره‌برداری خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری که درباره‌ی پرداخت‌های بین‌المللی با توجه به محدودیت‌های صورت گرفته، هم عنوان کرد: شاید ما از خوش‌حساب‌ترین شرکت‌های دولتی باشیم، البته مراحل مختلفی برای پرداخت هزینه‌های بین‌المللی وجود دارد، اما خوشبختانه ما در این زمینه مشکل حادی نداریم و محدودیتها مشکل خاصی برای ما ایجاد نکرده و برای مشکلات کوچک هم راه‌حل‌های مناسبی پیدا می‌کنیم.
فاوا نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.