کاهش قیمت طلا در ایران /بحران سوریه عامل جهش طلا در بازار جهانی

یک کارشناس بازار در گفت و گو با پانا مطرح کرد

خبرگزاری پانا: یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تشدید تنش بین ترکیه و سوریه گفت: این درگیری ها سبب شد تا بازار جهانی نسبت به این بازار واکنش نشان داده و قیمت طلا به مرز یک هزار و ۸۰۰ دلار برسد.

داوود حسنی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پانا با اشاره به اینکه راه اندازی اتاق ارزی به عنوان یک ابزار شفاف کننده بازار ضروری بود اظهار داشت: در صورتی که عرضه های این بازار برای پوشش کلیه نیازهای وارداتی کفایت کند در آن صورت قیمت ارز در بازار آزاد کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در بازار ارز به دلیل عدم شفافیت مشخص نیست که چه میزان ارز نیاز واقعی است اما اتاق ارز می تواند این حد و مرزها را مشخص کند و از آن پس بانک مرکزی به عنوان متولی بازار ارز بهتر تصمیم گیری خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه قیمت طلا در بازار جهانی به مرز یک هزار و ۷۹۵ دلار رسیده است، تصریح کرد: این قیمت در سال ۲۰۱۲ یک رکورد است و علت آن نیز علاوه بر بحران های موجود در اقتصاد آمریکا و اروپا، موضوع  درگیریها در مرز سوریه و ترکیه است زیرا بسیاری نگران ایجاد یک درگیری منطقه ای هستند.

حسنی با اشاره به توقف رشد قیمت طلا در هفته گذشته خاطرنشان کرد: اگر چه قیمت هر اونس طلا روند صعودی دارد اما نرخ هر دلار از روز پنج شنبه روند نزولی در بازار آزاد داشته و به همین جهت قیمت طلا در هفته پیش رو روند کاهشی خواهد داشت.

وی روند بازار ایران را مبتنی بر بازار ارز دانست و افزود: اثری که ارزهای خارجی بر نرخ طلا در ایران دارد را می توان با افزایش عرضه از سوی بانک مرکزی و همچنین اعمال سیاسیت های کنترلی در این بازار کاهش داد.
 


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.