کاهش مصرف میوه‌های وارداتی در بازار مصرف

کاهش مصرف میوه‌های وارداتی در بازار مصرف

با ممنوعیت واردات میوه‌های لوکس و خارجی به بازارهای داخلی کشور، بازار میوه خارجی با رکود روبه‌رو شده و تنها پنج درصد از میوه‌های مصرفی را میوه های خارجی شامل می شود.

 

دبیر اتحادیه بارفروشان در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: با ممنوعیت واردات میوه‌های خارجی، کشاورزی رونق قابل توجهی در سال جاری دارد و مصرف‌کنندگان نیز با فراوانی محصولات کشاورزی روبه‌رو هستند.

علی حاج‌فتحعلی افزود: در سال گذشته به‌دلیل امکان واردات در مواردی محصول کشاورزان بر روی دست آنها باقی ماند و یا مجبور به فروش زیر قیمت تمام‌شده خود بودند.

وی با بیان اینکه میزان مصرف میوه‌های وارداتی به حداقل رسیده است، خاطرنشان کرد: حدود پنج درصد از بازار مصرف را میوه‌های وارداتی تشکیل می‌دهند که با توجه به ممنوعیت واردات میوه، کاهش قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با سال گذشته داشته است.

 

میوه‌های وارداتی از مبادی غیررسمی توزیع می‌شوند

فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه میوه‌های وارداتی از مبادی غیررسمی در بازار توزیع می‌شوند، ادامه داد: بسیاری از میوه‌های وارداتی موجود در بازار به میادین میوه و تره‌بار آورده نمی‌شوند و به‌صورت مستقیم در خرده‌فروشی‌ها توزیع می‌شود.

حاج‌فتحعلی تصریح کرد: بسیاری از میوه‌های وارداتی که به‌صورت قاچاق به کشور وارد می‌شوند، به‌دلیل استفاده بیش از اندازه از آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی، کیفیت مناسبی نداشته و اثرات سوء بر سلامت مصرف‌کنندگان دارد.

وی درباره افزایش قیمت سبزی یادآور شد: نوساناتی که در بازار سبزی مشاهده می‌شود، به‌دلیل بروز آفات در بعضی از نقاط کشور است، ولی هم‌اکنون مشکلی در تولید وجود ندارد و سبزی به قیمت واقعی خود رسیده است.

حاج‌فتحعلی در پایان تأکید کرد: قیمت میوه در مقایسه با سایر اقلام افزایش قابل توجهی نداشته و با میانگین ۱۰ درصد افزایش قیمت، بازار باثباتی را تجربه کرده است./

 

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910703-01

تشکل ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.