کاهش کالاهای “صادرات ممنوع” به گمرک ابلاغ نشده است

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

226.JPG

معاون امور گمرک ایران با رد حذف بعضی کالاها از فهرست ۵۲‌ گانه کالاهای ممنوعه صادراتی گفت: هنوز چیزی در این زمینه برای اجرا به ما ابلاغ نشده است.

محمدرضا نادری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) افزود: پیشنهاداتی درباره حذف بعضی کالاها از فهرست کالاهای ممنوعه صادراتی مطرح شده اما چیزی در این زمینه به ما ابلاغ نشده است.

او با اشاره به این‌که ممنوعیت‌های ایجاد شده روی صادرات بعضی کالاها از سوی گمرک براساس مصوبه هیات وزیران بوده است، گفت: گمرک ایران راسا صادرات هیچ‌ کالایی را ممنوع نکرده است بلکه این کار طبق مصوبه هیات وزیران انجام شده است.

وی با اشاره به این‌که مصوبه هیات وزیران شامل دو بخش می‌شود، اضافه نمود: بخش اول مربوط به کالاهایی است که با ارز مرجع وارد شده‌اند که مشمول قیمت‌گذاری می باشند و بخش دوم شامل صادرات کالاهای اساسی می‌شوند که جلوی آنها گرفته شده است.

معاون گمرک با بیان این‌که گمرک ایران هیچ ممنوعیتی را فراتر از بخشنامه هیات وزیران اعمال نکرده است، تاکید نمود: ای کاش به جای اعلام این‌که صادرات بعضی کالاها ممنوع می‌شود اعلام می‌شد که صادرات این کالاها منوط به دریافت مجوز از سازمان حمایت است که این کار در مورد سکه و مصنوعات طلا انجام شده است که برای صادرات آن باید از بانک مرکزی مجوز گرفت.

نادری توضیح داد: اگر گمرک ایران هشیار نبود، بخش بسیاری از اقلام اساسی مانند شکر از کشور صادر می‌شد و هم‌اکنون با کمبود مواجه بودیم.

این مقام مسوول در عین حال از انتقاد از شیوه ممنوعیت صادرات ۵۲ قلم کالا اظهار نمود: در تنظیم بخشنامه مربوط به ممنوعیت صادرات این کالاها از گمرک ایران دعوت نشد. یکی از موضوعات چالش‌برانگیز این بود که تعرفه کالاهای ممنوعه صادراتی به ما اعلام نشد. در حالی که ما پیشنهاد نمودیم به منظور شفاف‌سازی و اجتناب از تفسیر‌های مختلف و سلیقه‌ای تعرفه‌ کالاهای ممنوعه صادراتی به گمرک اعلام شود که این کار هنوز انجام نشده است.

به گزارش تفسیری ایسنا اظهارات معاون گمرک در حالی مطرح می‌شود که معاون کل سازمان توسعه تجارت امروز از حذف تخم‌مرغ نطفه‌دار از فهرست کالاهای ممنوعه صادراتی خبر داد.

عبدالحسین بیات، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز از لغو ممنوعیت صادرات محصولات پتروشیمی خبر داده است.

از سوی دیگر رییس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار نیز از وعده وزارت صنعت، معدن و تجارت برای لغو ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ خبر داد و گفت براساس هماهنگی‌های انجام شده محموله‌های تخم‌مرغ که در پی اعلام ممنوعیت صادرات در مرز‌ها مانده است تا عصر امروز به مقاصد مورد نظر صادر می‌شوند.

به گزارش تفسیری ایسنا، بر اساس تصمیم هیات وزیران و با توجه به تصمیمات اتخاذ‌شده در جلسه‌ هماهنگی که در سوم آبان‌ماه سال جاری برگزار شده است، صادرات ۵۲ قلم کالا که با ارز مرجع به کشور وارد می‌شوند ممنوع شد.

گندم، آرد، شکر، قند، روغن نباتی، گوسفند زنده، گوشت قرمز، کاتد مس، مفتول مسی، پوست خام، انواع لاستیک خودرو، انواع محصولات پلیمری، ماشین‌آلات صنعتی و راهسازی وارداتی، قطعات خودروی وارداتی، انواع کاغذ، جو، ذرت دامی، کنجاله سویا، دانه سویا، شمس آلومینیوم، شمش فولاد، قراضه آهن، ضایعات پت، آخال کاغذ، سولفور مولیبدن، انواع چوب، چای وارداتی، جوش شیرین، وت بلو(گاوی و گوسفندی)، استایرن مونومر، انواع برنج وارداتی، پلی اتیلن pe، انواع علوفه، پلی پروپیلین pp، انواع شیرخشک، پلی اتیلن ترفتالات pet، انواع کره حیوانی، پی وی سی pvc، انواع محصولات فولادی، پلی استایرن ps، دوده کربن، دی اکتیل فتالات dop، سولفات سدیم، اکریلونیتریل بوتادین استایرن abs، کربنات سدیم، کریستال ملامین، سود کاستیک، اسید سولفوریک، LAB، بنزن، تخم مرغ نطفه‌دار و تخم مرغ خوراکی کالاهایی می باشند که صادرات آنها ممنوع شده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.