کاهش ۱۰ درصدی قیمت داروهای وارداتی

رییس سازمان غذا و دارو گفت: قیمت داروهای وارداتی که یک سوم بازار دارویی کشور را تشکیل می دهد امسال به طور میانگین، ده درصد کاهش می یابد.

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا(داناخبر)، دکتر رسول دیناروند در مصاحبه با واحد مرکزی خبر افزود: این کاهش قیمت از۷تا۱۳درصد قیمت کنونی داروهای وارداتی خواهد بود که شامل همه داروهای وارداتی می شود و البته در این میان ممکن است دارویی۵۰ درصد کاهش قیمت پیدا کند و برخی نیز کاهش کمتری داشته باشند.

وی دلیل کاهش میانگین ده درصدی قیمت داروهای وارداتی را در سال۹۳، راه اندازی راه های جدید برای انتقال وجوه مربوط به خرید داروها به خارج از کشور اعلام کرد و گفت: مسیرهای بانکی که در حال حاضر برای انتقال وجه بین خریدار داخلی و شرکت تولید کننده خارجی وجود دارد، پس از آغاز تحریم ها، مسیرهای پیچیده و طولانی است که این موجب افزایش۷تا۱۳درصدی قیمت داروهای خریداری شده می شود.

دکتر دیناروند گفت: در پی توافقات ژنو، راه جدیدی برای انتقال وجه دارو به خارج از کشور باز شده است و ما چند نمونه نیز از این راه پول حواله کردیم و امیدواریم با تثبیت این مسیر بانکی، هزینه۷تا۱۳درصدی انتقال وجه خرید دارو به کاهش همین میزان از قیمت داروهای وارداتی منجر شود.

وی در ادامه افزود: در این میان اگر یک یا چند قلم داروی خارجی به دلایل خاصی گران تر شد، نباید آن را به حساب کل موارد گذاشت زیرا گاهی این احتمال وجود دارد و البته در حد چند قلم خواهد بود.

رییس سازمان غذا و دارو راهکار دیگری را که این سازمان برای کاهش قیمت داروهای وارداتی پی گیری می کند، چانه زنی با شرکت های چند ملیتی فروش داروها اعلام کرد و گفت: از این پس ما از شرکت هایی خرید می کنیم که قیمت داروهایشان معادل کشورهای مرجع تولید و عرضه دارو باشد.

وی ابراز امیدواری کرد با این تدابیر در سال۹۳، قیمت داروهای وارداتی به طور میانگین ده درصد کاهش یابد و این مشمول همه داروهای خارجی خواهد بود.

تثبیت قیمت داروهای تولید داخل در سال ۹۳

رییس سازمان غذا و دارو گفت: قیمت داروهای تولید داخل در نیمه نخست سال ۹۳ تغییری نمی‌کند.

دکتر رسول دیناروند امروز در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ با بیان اینکه دو سوم بازار دارویی مورد نیاز مردم کشور را داروهای تولید داخل تشکیل می دهند گفت: قیمت داروهای تولید داخل در کمیسیون قیمت گذاری این داروها در وزارت بهداشت انجام می شود و وابسته به قیمت حامل های انرژی، دستمزدها و قیمت ارز است.

وی گفت: با تثبیت قیمت ارز و همچنین احتساب افزایش قیمت عوامل تولید دارو در دوره ای نسبتا طولانی، افزایشی در قیمت داروهای تولید داخل نخواهیم داشت و این هم به نفع مردم و هم به نفع شرکتهای بیمه گر است.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: آنچه بیش از همه در حوزه دارویی بر بیماران فشار می آورد هزینه سنگین برخی داروهای وارداتی است که یک سوم بازار دارویی کشور به آن‌ها تعلق دارد و بیشتر نیازمندان این داروها نیز بیماران صعب العلاج و مبتلایان به بیماریهای مزمن هستند.

وی گفت: دولت مصمم است از همه اهرم های موجود برای حمایت از بیماران استفاده کند و اعتبارات لازم نیز برای کاهش قیمت داروهای وارداتی و همچنین تثبیت قیمت داروهای تولید داخل دیده شده است.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.