کاهش ۴۰ درصدی ابتلا به فراموشی با مصرف میوه و سبزی

به گزارش ایمنا عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس پژوهش‌های انجام شده افرادی که کاهو و اسفناج بیشتری مصرف می‌کنند، در مقایسه با دیگر همسالان خود بسیار کمتر به فراموشی مبتلا می‌شوند. همچنین این پ‍ژوهش تاکید می‌کند سالمندان از مصرف سبزیجاتی مانند کدو و گل‌کلم نیز غفلت نکنند، چون این سبزیجات در تقویت حافظه موثرند.
دکتر نغمه مخبر با بیان اینکه آلزایمر شایع‌ترین شکل زوال عقل در میان سالمندان به شمار می‌رود که به شدت توانایی‌های فرد را در انجام فعالیت روزانه مختل می‌کند، خاطر نشان کرد: بر اساس پژوهش‌های انجام شده عصاره پنج میوه و سبزی شامل گل کلم، سیب زمینی، پرتقال سیب و تربچه حاوی موادی است که تاثیر آن‌ها مشابه داروهای درمان آلزیمر است و بیشترین میزان این ماده در گل کلم یافت می‌شود.
عضو هیئت علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بیشتر داروهای درمان آلزیمر نقش باز‌دارندگی ‌آنزیم ‌استیل کلرینستر که عامل تجزیه پیام‌رسان عصبی استیل کولین است را دارند و ماده موثر دراین ۵ میوه گلوکوسینولات است که در تمام خانواده کلم‌ها یافت ‌می‌شوند و مصرف مرتب این ترکیبات در جلوگیری از کاهش میزان استیل کولین دستگاه عصبی مرکزی بسیار تاثیر دارد.
فلوشیپ نوروسایکیاتری با گرایش روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه با اشاره به اینکه آلزایمر سکوت طولانی مدت حافظه است، تاکید کرد: اگر سالمندان اسامی افراد را دائما فراموش می‌کنند یا فکر می‌کنند حافظه‌شان روز به روز ضعیف‌تر می‌شود و یا اگر در روند طبیعی زندگی اختلال به وجود آمده و نمی‌توانند کارهای روزمره را به تنهایی انجام دهند، باید به پزشک مراجعه کنند.
/۱۰۴

اخبار اخبار علمی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.