کاهش ۳۹۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه اوپک

جام جم آنلاین: تولید نفت خام سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) در ماه سپتامبر با ۳۹۰ هزار بشکه در روز کاهش به ۳۱ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه رسید.

نتایج بررسی‌های نشریه پلاتس روی مقامات اوپک و مقامات صنعت نفت و تحلیلگران نشان می‌دهد، در این میان بخش اعظم این کاهش ماه به ماه به دلیل کاهش تولید عربستان سعودی و نیجریه بوده است.

این کاهش در حالی‌است که تولید اوپک در ماه اوت روزانه ۳۱ میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه و یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سقف رسمی ۳۰ میلیون بشکه‌ای این سازمان بود.

عربستان سعودی در ماه سپتامبر به طور متوسط روزانه ۹ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه نفت تولید کرد که روزانه ۱۵۰ هزار بشکه کمتر از تولید ماه اوت(۱۰ میلیون بشکه در روز) بود. عربستان از ماه مه سطح تولید نفت خود را روی ۱۰ میلیون بشکه در روز حفظ کرده بود.

“جان کینگستون” مدیر اخبار جهانی پلاتس گفت: برخی تحلیلگران توانایی عربستان سعودی را برای ادامه تولید ۱۰ میلیون در روز زیر سوال برده‌اند. کاهش تولید عربستان به زیر ۱۰ میلیون بشکه در روز به عنوان مسئله قابل توجهی نگریسته خواهد شد.

وی افزود: تحلیلگران همچنین به کاهش قابل توجه در تولید نیجریه اشاره کردند. با این حال تولید اوپک همچنان بالاتر از تولید مورد نیاز این سازمان برای حفظ تعادل بازار است.

تولید نفت نیجریه در ماه سپتامبر با ۲۳۰ هزار بشکه در روز کاهش از روزانه ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه در ماه اوت به دو میلیون و ۵۰ هزار بشکه تنزل یافت.

همچنین بر اساس این بررسی تولید نفت ایران در ماه سپتامبر با ۳۰ هزار بشکه در روز کاهش به روزانه ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار بشکه رسیده است.

تولید نفت آنگولا به دلیل عملیات تعمیر و نگهداری میادین از روزانه یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در ماه اوت به یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در ماه سپتامبر رسیده است.

در این ماه تولید نفت الجزایر، قطر و امارات متحده عربی نسبت به دیگر تولید کنندگان اوپک کاهش کمتری یافته است.

اما تنها کشورهایی که تولیدشان در سپتامبر افزایش یافته عراق و لیبی هستند. تولید عراق در این ماه با ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه در روز تخمین زده شده و تولید لیبی با روزانه ۳۰ هزار بشکه افزایش ۱ میلیون و ۴۸۰ هزار بشکه در روز اعلام شده است.

همچنین تولید نفت اکوادور، کویت و ونزوئلا در ماه سپتامبر در سطح ماه اوت باقی ماند. (ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.