کاهش ۴۰روزه رسیدگی به دعاوی کارگری/ بهبود حوادث ناشی از کار

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم نظری جلالی به مناسبت هفته دولت با اعلام توسعه کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار به منظور کاهش حوادث ناشی از کار، از اجرای ده ها طرح جدید در حوزه روابط کار در طول ۷ سال گذشته خبر داد و گفت: بسترها و ساختارهای تازه ای برای پویایی اقتصاد ملی و حرکت منسجم تر در جهت رسیدن به ایران ۱۴۰۴ فراهم شده است.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه، اظهار داشت: حوزه روابط کار یکی از کلیدی ترین و اثرگذارترین بخش‌های مدیریتی برای توسعه اقتصادی و به حداکثر رساندن ظرفیت های اشتغال زایی در کانون های صنعتی، خدماتی و کشاورزی  است. بدین منظور معاونت روابط کار از ابتدای دولت نهم تا هم اکنون ده ها طرح موثر را در جهت پویایی ساختارهای اقتصادی تصویب و به اجرا گذاشته است.

نظری جلالی ادامه داد: در راستای تحقق راهبرد دولت های نهم و دهم مبنی بر تحول ساختاری در حوزه روابط کار، طرح ۳ جانبه گرایی در تمامی حوزه های تصمیم گیری و تصمیم سازی به اجرا درآمده است.

وی افزود: از آنجا که پیش نیاز ساختاری ۳ جانبه گرایی، شکل گیری تشکل های کارگری و کارفرمایی است تعداد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی از حدود ۴۰۰۰ هزار در ابتدای دولت نهم به حدود ۸۰۰۰ هزار تشکل در سال ۹۰ رسیده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه، گفت: افزایش تعداد کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار با هدف ارتقای آگاهی‌های بهداشتی کارگران و کارفرمان به منظور کاهش حوادث ناشی از کار در دستور کار این معاونت قرار داشته است. بدین ترتیب در حال حاضر تعداد کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار از تعداد ۲۴۱۹ در سال ۸۳ به ۱۱۳۱۰کمیته در سال ۹۰ افزایش یافته است.

نظری جلالی تاکید کرد: اجرای طرح های یاد شده باعث شده است که تعداد حوادث ناشی از کار نسبت به تعداد افراد شاغل از سال ۸۳ به این سو روندی کاهشی پیدا کند، به طوری که حوادث ناشی از کار به ازای هر ۱۰۰هزار نفر در سال ۸۳ که تعداد ۱۱۵حادثه بود در سال ۹۰ به ۸۹ حادثه به ازای هر ۱۰۰هزار نفر کاهش یافته است.

وی گفت: از سوی دیگر حل هر چه سریعتر دعاوی مطرح شده در مراجع حل اختلاف با جدیت پیگیری شده است. به طوری که متوسط  زمان رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی در مراجع حل اختلاف در سال ۸۳، ۹۸ روز به طول می انجامیده است در حالی  که با اجرای سیاست های جدید مدت زمان رسیدگی به دعاوی در سال ۹۰ به ۵۱ روز کاهش یافته است.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه تصریح کرد: اتخاذ تصمیم های کارشناسانه در دولت های نهم و دهم موجب شد که فضای های تولیدی و اقتصادی کشور در مسیر همدلی بیشتر کارگران و کارفرمایان سیر کند. بدین خاطر دادخواست های واصله  که در سال ۸۳ تعداد ۵۰۲۳ فقره بود در سال ۹۰ به ۳۱۶۸ فقره کاهش یافته است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.