کاهش ۵۰ درصدی سرطان معده با مصرف میوه و سبزیجات

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد عنوان کرد

قناعی گفت: با مصرف ۵ وعده میوه و سبزیجات در طول روز می توان تا ۵۰ درصد از ابتلاء به سرطان معده کاهش داد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، منصور قناعی رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد گیلان ضمن بیان این مطلب گفت:. علائم گوارشی، علایم شایعی اند که آگاهی افراد در این رابطه باعث می شود که بار مالی و فشار مالی در رابطه با بیماریهای گوارشی کمتر شود.

قناعی ادامه داد: میزان کاهش سرطان مری طی ۵۰ سال گذشته در گیلان با توجه به فاکتورهای مختلف از جمله تغییر شیوه زندگی مردم رضایت بخش بوده اما سرطان معده در طی۵۰ سال گذشته بیش از ۲ برابر اعلام شده است.

وی وجود میکروب هیلکو باکتری پیلوری، مصرف غذاهای مانده، عدم مصرف میوه جات و سبزیجات تازه، کم تحرکی را از عوامل اصلی بروز سرطان معده دانست و اظهار داشت: خوردن غذا و نوشیدن چای داغ از عوامل مهم بروز سرطان مری است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای گوارش و کبد گیلان افزود: از علایم شایع بیماری های گوارشی می توان به نفخ، یبوست، ترش کردن، سوزش زیر جناق سینه و دل درد اشاره کرد که در بیشتر مواقع این علایم با رعایت موارد ساده در شیوه زندگی روزانه و غذا خوردن برطرف می شود. 

قناعی یادآور شد: در صورتی که این علایم بیش از ۲ تا ۴ هفته طول بکشد بیمار باید فورا ً به پزشک مراجعه کند.

وی همچنین ریفلاکس را یکی دیگر از بیماریهای شایع گوارشی نام برد و اظهار داشت: برگشت محتویات معده یا اسید معده به مری را ریفلاکس گویند.

وی گفت: چاقی شکمی، عدم تحرک، کاهش فعالیت بدنی و ورزشی، نوشیدن آب همراه با غذا خوردن و فست فودها در ریفلاکس تاثیر بسزایی دارد. 

قناعی متذکر شد: ریفلاکس یا برگشت محتویات معده به مری علاوه بر اینکه می تواند باعث آسیب مری و حتی دردهای قفسه صدری و مشکلات در ریه و تارهای صوتی شود، روی کیفیت زندگی افراد اثرات بدی داشته و آنرا تحت تاثیر قرار می دهد.

وی استفاده از غذاهای کم حجم، عدم استفاده از آب و مایعات همراه با غذا، عدم مصرف سیگار و الکل، دراز نکشیدن تا ۲ ساعت پس از مصرف غذا و جلوگیری از چاقی مخصوصا” چاقی شکمی و ورزش منظم به همراه دوری از استرس و اظطراب را در کاهش علایم ریفلاکس بسیار موثر دانست.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.