کاهش ۵۳درصدی آتش سوزی جنگلها

در ۶ ماهه نخست سال جاری تعداد فقرات آتش سوزی نسبت به سال گذشته ۱۷ در صد کاهش داشته و از هزارو ۷۷ فقره در سال گذشته به ۸۹۶ فقره درسال جاری رسیده است.

مهر: فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها و مراتع از کاهش ۵۳ درصدی سطح آتش سوزی در جنگلهای کشور نسبت به سال گذشته خبر داد.
 
کاهش ۱۷ درصدی تعداد آتش سوزی در جنگلهای کشور
 
سرهنگ قاسم سبزعلی با بیان این مطلب افزود: در ۶ ماهه نخست سال جاری تعداد فقرات آتش سوزی نسبت به سال گذشته ۱۷ در صد کاهش داشته و از هزارو ۷۷ فقره در سال گذشته به ۸۹۶ فقره درسال جاری رسیده است.
 
به گفته وی، همچنین میزان سطح آتش سوزی جنگلها در کشور نسبت به سال گذشته ۵۳ درصد کاهش یافته و از ۵ هزار و ۴۶ هکتار در ۶ ماهه نخست سال گذشته به هزار و ۶۹۹ هکتار در این مدت در سال جاری رسیده است.
 
بیشترین تعداد و سطح آتش سوزی در جنگلها در سالهای اخیر در سال ۸۹ رخ داد
 
سبزعلی اظهار داشت: بالاترین میزان آتش سوز جنگلها در سالهای اخیر مربوط به سال ۸۹ است که در ۵ ماهه نخست این سال جنگل های کشور دچار هزارو ۹۲۹ فقره آتش سوزی در وسعتی معادل ۲۳ هزار و ۶۱۲ هکتار شدند.
 
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها و مراتع از خوزستان، کردستان، لرستان و مرکزی به عنوان استانهای بحرانی در زمینه آتش سوزی جنگل ها یاد کرد و در ادامه گفت: البته سال های گذشته بحران آتش سوزی در استانهای گلستان، مازندران و گیلان هم وجود داشت اما در سال جاری وضعیت این استانها از  نظر آتش سوزی جنگلها  بحرانی نبود.
 
وی عوامل طبیعی مانند خشکسالی و افزایش دما را مهمترین علت آتش سوزی جنگلها بر شمرد: البته بی احتیاطی گردشگران و زارعین نیز در آتش سوزی جنگلها بی تأثیر نیست.
 
مشارکت مردمی و اطلاع رسانی عامل کاهش آتش سوزی جنگلها در سال جاری
 
به اعتقاد سبز علی در سال جاری افزایش مشارکتهای مردمی، افزایش تجهیزات اطفاء حریق در سازمانهای دولتی، و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی از عوامل کاهش آتش سوزی جنگلها بوده است.
 
تعداد جنگلبانان کشور ۱۵ درصد کمتر از نرم جهانی
 
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها با بیان اینکه در حال حاضر تعداد جنگلبانان کشور ۱۵ درصد کمتر از نرم جهانی است تصریح کرد: از آنجایی که مقدورات سازمانی چه از نظر نیروی انسانی و چه تجهیزات پاسخگو نیست مهمترین راهکار کاهش آتش سوزی مشارکتهای مردمی است.
 
راه اندازی ۳ پایگاه اطفاءحریق جنگل ها در سال جاری
 
وی با بیان اینکه امسال ۳ پایگاه اطفاء حرق در کشور راه اندازی شده افزود: در حال حاضر با احتساب این ۳ پایگاه جدید و دو پایگاهی که سال گذشته راه اندازی شد ۵ پایگاه اطفاء حریق درکشور وجود دارد که ۲ پایگاه در گلستان، ۲ پایگاه درسمنان و ۱ پایگاه در کرمانشاه قرار دارد.
 
سبز علی یاد آور شد: تا پایان برنامه پنجم توسعه تعداد پایگاههای اطفاء حریق در کشور به ۱۵ عدد می رسد.
 
اختصاص بودجه برای هواپیمای مجهز به سیستم اطفاءحرق
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر برای اطفا حریق در جنگلها از بال گردهای هوا ناجا، ارتش، هلال احمر و ستاد بحران وزارت کشور استفاده می شود اظهار داشت: در سال جاری ستاد بحران وزارت کشور بودجه ای برای یک فروند هواپیمای مجهزبه تجیزات آب پاش اختصاص داد که امیدواریم تا پایان سال جاری محقق شود.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.