کاهش ۵/۵ درصدی تولید “پسته”/ ۶۰ درصد پسته کشور در کرمان تولید می‌شود

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

حمید فیضی در گفتگو باخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگارانگفت: براساس آخرین تخمین انجمن پسته ایران میزان تولید پسته کشور در سال محصولی برابر با ۱۷۰ هزارتن بوده است.
وی اضافه کرد: از این میزان ۱۰۲ هزار تن (۶۰ درصد) در استان کرمان و ۶۸ هزارتن (۴۰ درصد)در سایر استان‌ها تولید شده است.

فیضی با بیان اینکه به طور معمول حدود ۸۰ درصد از پسته خشک تولیدی کشور صادر می‌شود، ادامه داد: بر این اساس تخمین‌های انجمن نشان می‌دهد که در سال محصولی ۹۲ (از مهر۹۲ تا پایان شهریورماه )بالغ بر ۱۴۰ هزار تن پسته صادر می‌شود.

وی با اشاره به این‌که براساس آخرین بررسی انجمن میزان تولید پسته در سال قبل حدود ۱۸۰ هزارتن بوده است، افزود: تولید پسته در سال جاری نسبت به سال پیش ۱۰ هزارتن (۵/۵ درصد) کاهش یافته است.

به گفته فیضی مسایل اقلیمی و کاهش منابع آب‌های زیرزمینی از جمله عوامل این امر است.

دبیرکل انجمن پسته ایران با بیان اینکه تخمین با واقعیت تفاوت زیادی دارد، گفت: به طور قطع میزان واقعی تولید از تخمین‌های انجام گرفته کمتر خواهد بود.

فیضی ادامه داد: هر ساله انجمن پسته در خرداد‌ماه میزان تولید این محصول را پیش بینی می کند، در آبان ماه و پس از پایان فصل برداشت آن را تخمین می زند و نهایتا یکسال بعد براساس آمار ۱۲ ماهه صادرات میزان تولید پسته را برآورد می‌کند.

وی اضافه کرد: براساس پیش بینی و تخمین انجمن میزان تولید پسته در سال قبل (۹۱) برابر با ۲۰۰ هزار تن بود اما در حال حاضر این میزان ۱۸۰ هزارتن برآورد شده است.

*دخالت دولت بازار صادرات را متشنج کرد

فیضی با بیان اینکه در یکسال قبل (از اول مهر۹۱ تا پایان شهریورماه ۹۲) ۱۲۷ هزارتن پسته از کشور صادر شده است، اضافه کرد: این میزان نسبت به سال قبل خود ۱۳ درصد رشد داشته است.

وی افزود: نیمه دوم سال پیش (از مهرتا پایان اسفند ۹۱) صادرات پسته به حدود ۱۰۰ هزارتن رسید اما دخالت دولت در بازار عرضه وتقاضا وممنوعیت یک شبه صادرات این محصول بازار را متشنج ساخت.

فیضی اضافه کرد: علی‌رغم اینکه تصمیم مزبور با تلاش‌های انجمن به سرعت لغو شد اما آثار مخرب آن سبب کاهش چشمگیر میزان صادرات پسته در ماه‌های فروردین تا شهریور ۹۲ شد و میزان آن را به حدود ۲۷ هزارتن رساند.

وی با اشاره به اینکه معمولا ۸۰ درصد پسته تولیدی صادر می‌شود، گفت: براین اساس در حالی‌که انتظار می‌رفت از ۱۸۰ هزارتن تولید سال قبل ۱۴۵ هزارتن آن صادر شود این میزان تنها به ۱۲۷ هزارتن رسید.

*صادرات پسته ایرانی به بیش از ۷۰ کشور دنیا

به گفته فیضی صادرات پسته ایران به بیش از ۷۰ کشور دنیا انجام می‌شود و عمده ترین مقاصد این صادرات به ترتیب کشورهای شرق دور، بازارهای صادرات مجدد شامل ترکیه و امارات، کشورهای مشترک المنافع، خاورمیانه، اتحادیه اروپا و شبه قاره هند می باشند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.