کاهش ۶۰ درصدی ارزش پول ملی

بینا- عضو کمیسیون برنامه و بودجه با رد ادعاهای افزایش نرخ ارز از سوی دولت برای جبران کسری بودجه، گفت: دولت از شروع سال از عرضه ارز با نرخ شناور در بازار خودداری کرده است که این موجب کمبود مصنوعی در بازار شد.

به گزارش بینا؛ موسی‌الرضا ثروتی در مورد این که گفته می‌شود دولت از محل افزایش قیمت ارز برای تامین کسری بودجه استفاده می‌کند، افزود: این گونه نیست و این یک شایعه است، چون دولت دلاری نفروخته است که بخواهد برای کسر بودجه استفاده کند و این شایعات از سوی برخی دلالان درست می‌شود.

وی اظهار داشت: عده‌ای از بورس‌بازان و دلالان و عده‌ای از صرافی‌ها در پی منافع مادی هستند و از محل افزایش قیمت ارز سود می‌برند، در حالی که این افزایش برای نرخ ارز واقعی نیست و تصنعی است.

نماینده بجنورد در مجلس افزود: دولت هم باید تدابیری اندیشیده و بازار ارز کشور را مدیریت کند و به میزان نیاز ارز در بازار تزریق کند.

وی تاکید کرد: هم اکنون عده‌ای افراد اقدام به جمع‌آوری و ذخیره‌سازی ارز می‌کنند که دولت وظیفه دارد، با آنها برخورد کند، چون ارز مورد نیاز مردم است، عده‌ای برای دانشجویان در خارج کشور و عده‌ای برای سفر و تعدادی برای اعزام بیمار به خارج و یا برای واردات مواد اولیه نیاز به ارز دارند که اگر این نیاز برطرف نشود، مشکل قیمت ارز رفع نمی‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه یادآور شد: باید هر چه سریع تر جلسه فوق‌العاده تیم اقتصادی دولت برگزار شده و از اهرم‌های لازم برای برگرداندن بازار ارز به روال اول استفاده کنند و همکاری دولت و مجلس باید بیشتر شود.

وی تاکید کرد: مسایلی مانند کسری بودجه شایعاتی است که دلالان درست کرده‌اند، وزیر اقتصاد که در مجلس حاضر شده بود، گفت، دولت به هیچ وجه نمی‌خواهد مابه‌التفاوت نرخ ارز را در یارانه نقدی استفاده کند، اما عده‌ای این شایعه را راه انداخته‌اند و نمایندگان مجلس نیز براساس آن طرح دو فوریتی تهیه کرده‌اند که درآمد مابه‌التفاوت نرخ ارز برای کارهای عمرانی و حل مشکل مردم استفاده شود.

ثروتی گفت: اگر دولت ارز با نرخ غیر مرجع می‌فروخت مشکلی در بازار نبود، اما اعلام کرده است که حتی یک دلار غیر از نرخ مرجع در بازار نفروخته است و این امر موجب کمبود شدید دلار در بازار شده و از عوامل گرانی ارز به شمار می‌رود.

ثروتی تاکید کرد:‌ دولت براساس قانون برنامه پنجم باید نرخ ارز را به صورت شناور مدیریت شده تعریف و نیاز بازار را تامین کند،اگر دولت از ابتدای سال این نرخ را اجرا می‌کرد، مشکلی ایجاد نمی‌شد.

وی اظهار داشت: یکی از دلایل کمبود ارز در بازار این است که دولت از اول سال ارز به بازار تزریق نکرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد ذخایر ارزی کشور و فروش نفت گفت: دولت از ابتدای سال تاکنون ۲۵ میلیارد دلار ارز به نرخ مرجع روانه بازار کرده که قرار بود، این ۲۵ میلیارد دلار بخشی برای ارز مرجع و بخشی برای ارز شناور مدیریت شده ارایه شود، اما چون همه این ارقام برای ارز مرجع مصرف شد، بنابراین ارز برای شناور مدیریت شده تخصیص نیافت و کمبود شدید نیاز در بازار ایجاد شد.

ثروتی تصریح کرد: به نظرم شناور مدیریت شده همان ۲ تا ۵ درصد زیر قیمت بازار است که اگر از اول این سیاست اعمال شده بود، منجر به کاهش قیمت دلار می‌شد، اما چون دولت ارز شناوری ارائه نکرده است، کمبود مصنوعی در بازار ارز ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: اگر دولت ۱۰ میلیارد دلار را برای ارز مرجع ۱۲۲۶ تومان و ۱۵ میلیارد دلار برای نرخ شناور مدیریت شده ارایه می‌کرد، قیمت ارز افزایش پیدا نمی‌کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد ذخایر ارزی صندوق توسعه ملی و رفع نیاز بازار گفت: از منابع صندوق توسعه ملی ۱۰ درصد برای بخش صنعت و معدن و ۱۰ درصد برای کشاورزی و در مجموع ۲۰ درصد می‌تواند در بازار تبدیل به ریال شود.

ثروتی با توجه به ذخایر ۴۰ میلیارد دلاری در صندوق توسعه ملی افزود: انتظار می‌رود ۸ میلیارد دلار از این رقم در بازار تبدیل به ریال شود.

ثروتی در مورد وظیفه بانک مرکزی در حفظ ارزش پول ملی گفت: حفظ ارزش پول ملی بستگی به سیاست‌های پولی و مالی دارد و باید ارزش پول ملی حفظ شود، اما هم اکنون ۶۰ درصد ارزش پول ملی کاهش یافته است.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.