کاهش ۷ درصدی تصادفات در نوروز ۹۲

۱۴فروردین۱۳،

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

کاهش ۷ درصدی تصادفات در نوروز ۹۲

از آغاز طرح نوروزی سال ۹۲ تا پایان روز ۱۳ فروردین ۱۳۳ میلیون تردد در جاده های کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از عصرخودرو به نقل ازممتازنیوز، سرهنگ مهماندار، رئیس پلیس راهور ناجا در گفتگوی ویژه خبری در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در طرح سفرهای نوروزی سال ۹۲ گفت: مهمترین اقداماتی که در این رابطه انجام شده به ویژه در شهرهای بزرگ به کارگیری یک صد هزار نیروی پلیس راهور، اعمال محدودیت های جاده ای که با همکاری سازمان راهداری انجام شده و پایش روزانه تصادفات در جاده ها توسط کمیته ویژه مربوطه که این کمیته در مرکز پلیس راهنمایی و رانندگی با همکاری سازمان راهداری، اورژانس و امدادخودروها از آغاز طرح سفرهای نوروزی تا پایان ۱۷ فروردین، مسئول برآورد روزانه تصادفات در جاده ها است.
مهماندار تصریح کرد: در نوروز امسال با وجود حجم بسیار مسافرت ها خوشبختانه گره مسافرتی نداشتیم.
*تردد ۱۳۳ میلیون مسافر در جاده های کشور
در ادامه شهریار افندی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با بیان اینکه از آغاز طرح سفرهای نوروزی تا پایان ۱۳ فروردین رقم تردد های جاده ای مسافران نوروزی به ۱۳۳ میلیون تردد رسید، افزود: سهم حمل و نقل عمومی در این رابطه در خصوص جابجایی مسافر قابل توجه بوده به همین منظور از ابتدای طرح یعنی ۲۴ اسفند تا پایان ۱۳ فروردین دو میلیون جابجایی مسافر توسط خطوط ریلی، یک میلیون توسط خطوط هوایی، و ۴۶ میلیون مسافر توسط حمل و نقل جاده ای و باقیمانده ای آن توسط حمل و نقل دریایی در ایام نوروز جابجا شده اند که در مجموع ۱۲۶ میلیون جابجایی مسافر در نوروز ۹۲ داشتیم.
افندی زاده افزود: در مجموع وزارت راه و شهرسازی به منظور ساماندهی و تسهیل در امر جابجایی مسافران نوروزی ستادهایی را در این رابطه تشکیل داد به همین منظور در بخش جاده تلاش هایی در دو حوزه حمل و نقل عمومی با کمک شرکت های حمل و نقل کشور انجام شد که مهمترین آن پیش فروش ۵ میلیون بلیط مسافرت های نوروزی از طریق شرکت های حمل و نقل بوده است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در ادامه گفتگوی ویژه خبری عنوان کرد: امسال ۱۷ هزار اتوبوس در اختیار ناوگان حمل و نقل عمومی بود که از مجموع این تعداد اتوبوس بخش قابل توجه آن اتوبوس های بی آر تی بودند. ضمن آنکه تعداد مینی بوس ها ۳۳ هزار و تعداد خودروهای شخصی ۳۴ هزار خودرو در نوروز امسال بوده است.
در بخش دوم دو میلیون و ۴۰۰ هزار ظرفیت در حوزه ریلی ایجاد شده که این کار سبب افزایش ظرفیت جابجایی مسافر در بخش خطوط ریلی شده است.
این درحالی است که در حوزه دریایی هم با ایجاد امکانات نظارتی در بخش های زیرساختی توانسته ایم امکانات خوبی را در نوروز ۹۲ برای جابجایی مسافران دریایی تهیه کنیم.
در مجموع در حوزه راهداری کارهای بسیاری از جمله تشکیل ۱۴۰۰ اکیپ راهداری و استفاده از تمامی امکانات به منظور جذب رضایت مردم انجام شده است که با اجرای این کار از نظر امکانات رشد ده درصدی را به خود اختصاص داده ایم.
افندی زاده تصریح کرد: در بخش اکیپ ها امسال تعداد این اکیپ ها را به ۱۴۰۰ اکیپ رساندیم که این موضوع تا روز قبل از نظر تعداد تردد مسافران نوروزی رشد ۱۰ درصدی را نشان می دهد.
*کاهش ۷ درصدی تصادفات در نوروز ۹۲
در ادامه سرهنگ مهماندار در خصوص مجموع تصادفات انجام شده در ایام تعطیلات نوروز گفت: طی دو هفته اول تعطیلات نوروزی سال ۹۲، با وجود افزایش حجم سفرها ما شاهد کاهش ۷ درصدی تلفات جاده ای بودیم که به سبب آنکه جمع بندی هفته سوم را هنوز نهایی نشده به محض نهایی شدن آمار هفته سوم به ویژه ارائه آمار نهایی از سوی پزشک قانونی آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.
وی ادامه داد: امسال میزان تصادفات ۵۹ درصد بوده است که از این مجموع ۶۷٫۱درصد مربوط به آمار کشته ها و ۶۱٫۱ درصد مربوط به مجروحین در جاده های اصلی و در جاده های فرعی تعداد کشته ها ۲۳٫۳ درصد و در جاده های روستایی رقم کشته ها ۱۲ درصد و رقم مجروحین ۹٫۹درصد است.
رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه برنامه گفتگوی ویژه تصریح کرد: از مجموع حدود ۵۰ درصد تصادفات ۵۵ درصد آن مربوط به خودروهای سواری آن هم به سبب واژگونی و ۲۸ درصد به سبب عدم استفاده از کمربند ایمنی، انحراف به چپ و سبقت غیرمجاز بوده است ضمن آنکه ۲۰ درصد از حوادث جاده ای مربوط به سرعت غیرمجاز بوده است.
این درحالی است که اوج ساعات مربوط به بروز تلفات جاده ای عمدتا بین ساعت ۳ تا ۶ بعدازظهر بوده که عوامل عمده آن مربوط به خستگی و خواب آلودگی و حتی استفاده از بعضی از داروها که سبب ایجاد خستگی و خواب آلودگی در رانندگان می گردد بوده است.
 

*نجات ۵۲۰۰ نفر مسافر از مرگ حتمی در ایام نوروز

مظفر رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر در ادامه گقتگو ویژه خبری تصریح کرد: سازمان امداد و نجات تمام تلاش خود را در نوروز ۹۲ با به کار گیری همه امکانات خود اقدامات لازم برای حفظ جان مسافران نوروزی به کار گرفت به همین سبب در بخش های زمینی و ریلی و دریایی در سال ۹۲ امکانات خود را به میزان قابل توجهی اقزایش داد.
مظفر تصریح کرد: بخش عمده حوادث نوروز امسال را ما توانستیم با افزایش امکانات خود به میزان اضافه کردن ۵۱ دستگاه تجهیزات امدادی د ربخش های ریلی دریایی و زمینی به مرحله اجرا بگذاریم که این کار سبب کوتاه تر شدن رسیدگی به زمان اتفاق و رساندن آن به ۸ دقیقه بوده است.
رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر افزود: تا پایان روز ۱۳ فروردین یعنی ساعات آغازین ۱۴ فروردین جان ۵۲۰۰ نفر را از مرگ حتمی نجات دادیم ضمن آنکه توانسته ایم قبل از بروز بیش از ۸۰ درصد حوادث جان اشخاص را نجات دهیم.
مظقر با بیان اینکه در این رایطه اقدام به طراحی خط ۱۴۷ برای پاسخگویی به مردم به ویژه مسافران نوروزی را انجام دادیم ضمن آنکه امسال ۴ فروند هلی کوپتر وارد چرخه ناوگان امداد و نجات این سازمان شد که این کار سبب ارائه خدمات ویژه به مسافران نوروزی به خصوص در مناطق مربوط به سفرهای راهیان نور بسیار مفید و موثر بوده است.  

پنجشنبه ۱۵ فروردین   ۱۱:۴۱

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.