کاهش ۸۰ درصدی ارزش ریال در دوران ترامپ در مقابل افزایش ارزش بورس

پس از آنکه دونالد ترامپ از توافق هسته ای خارج شد و فشار اقتصادی را افزایش داد، اقتصاد ایران به نامنظم‌ترین شرایط خود از سال ۱۹۸۰ میلادی رسید.

در اردیبهشت ۹۸ زمانی که دولت ترامپ معافیت از تحریم واردات نفت از ایران را لغو کرد، صادرات نفت ایران از دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در سال ۹۶ به ۲۹۰ هزار بشکه در روز رسید.

اما بزرگترین اثر فشار ترامپ، سقوط ارزش ریال و پول ملی ایران بود که تا ۸۰ درصد کاهش یافت. 

با از دست رفتن ارزش ریال، ارزش سهام بورس ایران به شکل بی سابقه ای افزایش یافت. شاخص اصلی بورس اوراق بهادار از بهمن ۹۷، بیش از ۶۰۰ درصد رشد داشته است. زیرا بسیاری از مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود، به خرید سهام روی آوردند. این بازار با انتشار خبر احتمال کاهش تحریم ها، هم اکنون ارزش خود را از دست داده است.

بلومبرگ در این زمینه می نویسد که با روی کار آمدن جو بایدن، برخی از بحث برانگیز ترین موضوعات مانند توافقنامه اقلیمی پاریس و بهداشت با تغییرات بنیادی مواجه شدند. وی پیشتر نیز قول داده بود تا با ایران نیز همکاری کند و در این راستا افرادی که سابقه مماشات با ایران را دارند را به پست های سیاست خارجی و بخش رابطه با ایران برگزید.

به نظر می رسد در صورت کمتر شدن فشار تحریم ها، راه ایران برای احیای خود راحت تر باشد.

اقتصاد ایران طی سال‌های ریاست جمهوری ترامپ به شدت منقبض شده است. دولت به دلیل تحریم های جدید ، نتوانست بیشتر نفت خود را صادر کند و در عوض به صادرات دیگری روی آورد و فشار زیادی برای توسعه تولید داخلی و گسترش تجارت با همسایگان خود ایجاد کرد. این موضوع کمک کرد تا برخی از تأثیرات منفی تحریم، جبران شود. 

از سوی دیگر این موضوع کمک کرد که زمانی که کرونا‌، تقاضای جهانی نفت در سال گذشته را کاهش داد ، ایران در مقایسه با سایر صادرکنندگان نفت خام با شوک کمتری مواجه شود.

اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری ایران قبل از سال ۲۰۱۲ به شمار می رفت که با  اعمال تحریم های نفتی ناشی از برنامه هسته ای ایران، شرایط همکاری اقتصادی دو طرف نیز تغییر کرد. از آن زمان ، چین به مهمترین مقصد صادرات انرژی و بزرگترین تامین کننده واردات ایران تبدیل شده است. از زمان اعمال تحریم های ترامپ در سال ۲۰۱۸ ، این کشور تنها مشتری نفت خام ایران بوده است. در حالی که اروپا تلاش کرد توافق هسته ای را زنده نگه دارد ، اما در برابر مجازات های آمریکا نتوانست کار زیادی از پیش ببرد. اگرچه تلاش کرد که همچنان روابط خود را برقرار نگه دارد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.