کتابت کلام الله مجید به وسیله کاتبان ایرانی مایه مباهات خود هنرمندان است

کاتب بزرگترین قرآن مطلای جهان گفت: کتابت کلام الله مجید به وسیله کاتبان ایرانی مایه مباهات خود هنرمندان است.

به گزارشممتازنیوز، علیرضا بهدانی، کاتب بزرگترین قرآن مطلای جهان در گفت و گو با خبرنگار ستاد اطلاعرسانی بیستمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم درباره این اثر اظهار کرد: این قرآن بزرگترین اثر کتابت شده است که در آن از طلای ناب برای خوشنویسی، تذهیب و پوشش صفحات استفاده شده است.
وی افزود: سال گذشته خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و با تشویق ایشان از همان زمان کار کتابت این قرآن را آغاز کردم. خط این اثر مطابق با مصحف مرکز طبع و نشر قرآن کریم است و هزینه آن با تفقد مقام معظم رهبری، حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمک دکتر عبدالحسینی مدیر بیمارستان رضوی  مشهد و هزینه شخصی تامین شده است.
کاتب بزرگترین قرآن مطلای جهان با بیان اینکه تا کنون ۴۵ قرآن کتابت کرده است و در این زمینه در کشور رکورد دار است، درباره اینکه چرا طلا را برای کتابت قرآن انتخاب کرده است، توضیح داد: اعتقاد اصلی من این است که  قرآن باید همیشه از طلا ساخته شود، البته پیش از این من ۴۰ قرآن با مرکب نوشتهام، اما معتقدم تنها طلا شایسته کلام خداست. طلا جذابیت و جلای خاصی دارد که باعث ماندگاری بیشتر نیز میشود. در تالیف قرآن بعدی در نظر دارم که اثری نفیستر و گرانقیمتتر خلق کنم.
بهدانی درباره اهمیت کتابت قرآن توسط خوشنویسان ایرانی و ارائه آن در یک نمایشگاه بینالمللی مانند نمایشگاه قرآن کریم نیز گفت: کتابت کلام الله مجید به وسیله کاتبان ایرانی مایه مباهات خود هنرمندان است، زیرا خوشنویسی مانند نگارگری یکی از شاخصههای هنر ایرانی بوده و مایه سربلندی است که قرآنی به خط فارسی نوشته و آن را ارائه کنیم.
وی درباره هنر کتابت توضیح داد: در یکصد سال گذشته به دلیل مشکلات گوناگون کاتبان ایرانی کمتر فعالیت کردهاند. اما در سالهای پس از انقلاب این فعالیت افزایش پیدا کرد، به شکلی که اکنون در نمایشگاههای مختلف، با خطوط متنوع به کتابت قرآن مشغول هستند. در حال حاضر ۱۰۰ نفر از کاتبان کلام وحی را میشناسم که به صورت جدی در این حوزه فعال هستند.
این کاتب قرآن با بیان اینکه خوشنویسان ایرانی بسیار توانمند هستند اظهار کرد: کاتبان ایرانی توانایی این را دارند که آثاری خلق کنند که قابل  عرضه در جهان باشد، به نظر من بهتر بود به جای انتشار قرآن با قلم الکترونیک از یک مجمع از خوشنویسان استفاده میکردند تا قرآنی با خط خوشنویسان ایرانی خلق شود.
بزرگترین قرآن مطلای جهان ۶۰۴ صفحه دارد، وزن هر صفحه آن ۱۱۴ گرم است، زمان کتابت آن ۱۱۴ روز و زمان تذهیب آن ۱۱۴ شب به طول انجامیده است. اندازه هر صفحه این قرآن نفیس ۱۰۰ در ۷۰ سانتی متر است.
بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ۲۵ تیرماه با شعار «قرآن، فرهنگ بیداری» در مصلی بزرگ حضرت امام خمینی (ره) تهران آغاز به کار کرده است و تا ۲۴ مرداد ادامه دارد./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.