کتابخانه‌هایی که بر روی چهار چرخ حرکت می‌کنند

کتابخانه‌هایی که بر روی چهار چرخ حرکت می‌کنند

عصرخودرو : کتابخانه‌های سیار خودروهایی هستند که برای نمایش یا امانت کتاب به مناطقی که فاقد کتابخانه هستند و مردم دسترسی چندانی به کتاب ندراند، اعزام می‌شوند و همراه با تحولات دچار تغییرات فراوانی شده‌اند.

به نقل از فارس، کتابخانه‌های سیار یا کاروان‌های کتاب یکی از دستاوردهای فرهنگی انسان برای گسترش فرهنگ در مناطق جغرافیایی است که انسان به سختی قادر به حرکت و مسافرت است. کتابخانه‌های سیار خودروهایی هستند که برای نمایش یا امانت کتاب به مناطقی که فاقد کتابخانه هستند و مردم دسترسی چندانی به کتاب ندراند، اعزام می‌شوند.

این خوردوها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دارای قفسه‌های متعددی هستند و در زمان توقف می‌توانند مورد استفاده کتابخوانان قرار گیرند. این کتابخانه‌ها برای ارائه خدمات به روستاها یا مناطق صعب العبور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تاریخ دقیق شروع استفاده از این کاروان‌های کتاب مشخص نیست اما برخی عقیده دارند که این حرکت فرهنگی در اواسط قرن نوزدهم به راه افتاده است.

نمونه‌های پیشرفته این گونه کتابخانه‌ها دارای امکانات کامپیوتری هستند. برخی کتاب‌‌فروشی‌ها از این کاروان‌های کتاب برای ارسال کالاهای فرهنگی اعم از کتابهای صوتی، رمان‌های چند جلدی و کتابهای الکترونیک استفاده می‌کنند تا افراد بدون مراجعه به کتابفروشی ها از کالاهای فرهنگی بهره برند.

ماشین کتاب «روبی» یکی از مجهزترین و زیباترین کتابخانه‌های سیار است که از بیرون شبیه به یک اتوبوس بزرگ آبی است. اما درون این اتوبوس آبی قفسه‌های فراوانی برای نمایش کتاب وجود دارند.

این کتابخانه سیار ترکیبی از کتاب و ماشین است و در ادامه تصاویری از این کتابخانه سیار به همراه مدل‌های قدیمی و ابتدایی این جریان فرهنگی آورده می‌شوند.

یکشنبه ۱۲ شهریور   ۸:۵۷


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.