کتاب مشاهیر فرش دستباف ایران منتشر خواهدشد

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: فرش دستباف به عنوان هنر صنعت ایرانی هم اکنون در ۳۱ استان کشور تولید و محصولات ارزنده‌ای به بازار عرضه می‌شود.

کتاب مشاهیر فرش دستباف ایران منتشر خواهدشد

به گزارش ممتاز نیوز، فرحناز رافع افزود: فرش دستباف در ۳۱ استان کشور بافته می‌شود و تمامی استان‌های فعال در عرصه صنعت فرش دستباف دارای برنامه‌های مشخصی در این زمینه هستند.

وی ادامه داد: بعضی از استان‌ها مانند کرمان، قم، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان و ایل بختیاری و قشقایی فرش‌های معروف تری دارند، اما برخی از استان‌ها مانند بوشهر، هرمزگان، یزد، اردبیل، خوزستان و کرمانشاه دارای فرش‌های کمتر شناخته شده، اما زیبا همراه با نوآوری و خلاقیت تولید می‌کنند.

رافع به مهمترین اقدامات مرکز ملی فرش ایران در سال گذشته اشاره کرد و گفت: تصویب روز ملی فرش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در روز ۲۰ خرداد با همکاری ذینفعان حوزه فرش دستباف و به عنوان اولین از مهمترین اقداماتی بود که در سال ۱۴۰۱ رقم خورد.

وی ادامه داد: همچنین جشنواره‌های ملی و استانی در سراسر کشور در قالب مسئولیت پذیری اجتماعی به عنوان اقدامات خاص و ویژه در حاشیه مراسم این روز ملی برگزار شد.

رافع؛ برگزاری همایش مشاهیر فرش ایران برای نخستین بار قبل و بعد از انقلاب را از دیگر اقدامات مهم سال گذشته در حوزه فرش عنوان کرد و گفت: فرش دستباف ایرانی در سراسر جهان شناخته شده است، ولی هیچ گاه از طراحان و بافندگان نامی برده نمی‌شود، این همایش با تقدیر از پنج نام آور فرش دستباف فرصتی بود برای معرفی هنرمندان این هنر اصیل ایرانی به هموطنان و جهانیان تا از این طریق نه تنها با هنرصنعت فرش دستباف بلکه با نام آوران این صنعت دیرینه آشنا شوند.

وی از برگزاری همایش مشاهیر فرش دستباف به صورت سالانه خبر داد و گفت: با برگزاری هر ساله جشنواره مشاهیر فرش دستباف ایران، برترین‌های این حوزه را به جامعه جهانی معرفی خواهیم کرد.

رافع ادامه داد: دستاورد‌های نخستین همایش با عنوان کتاب مشاهیر فرش دستباف ایران در سال ۱۴۰۲ منتشر می‌شود.

ثبت اختراع گره‌های جدید در صنعت فرش

رئیس مرکز ملی فرش ایران ثبت با اشاره به اختراع گره‌های جدید صنعت فرش در سال گذشته، گفت: این گره جدید یکی از گره‌هایی بود که مورد تایید جامعه فرش و گروه تخصصی مرکز ملی فرش ایران قرار گرفت که ضمن کاهش زمان تولید، کیفیت و سرعت بافت فرش را افزایش می‌دهد.

رافع به دیگر اقدامات اولیه در مرکز ملی فرش‌های ایران اشاره کرد و افزود:سال ۱۴۰۱ با همکاری وزیر صنعت، معدن و تجارت و عنایت رئیس جمهور در بحث دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی، نمایشگاه فرش دستباف‌ با حضور رئیس جمهور کشور‌های مختلف از جمله رئیس جمهور روسیه و امیر قطر در نهاد ریاست جمهوری و محل اجلاس سران برگزار شد.

وی ادامه داد: توسعه صادرات و برقراری هماهنگی و ارتباط با کشور‌های منطقه و جهان در حوزه فرش دستباف از نتایج و دستاورد‌های برگزاری این نمایشگاه هاست.

رئیس مرکز ملی فرش ایران برگزاری نخستین جشنواره قالی فاخر در سال ۱۴۰۱ را از دیگر اقدامات مهم و موثر در حوزه فرش دستباف عنوان کرد و گفت: امیدواریم با همت ذینفعان این جشنواره به صورت سالانه برگزار شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران از برگزاری پانزدهمین المپیاد دانشجویی و دانش آموزی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: دبیرخانه این المپیاد در حوزه فرش در خراسان رضوی است.

وی هدف از انتخاب دبیرخانه‌ها در شهر‌های مختلف را متمرکز نبودن فعالیت‌ها در تهران و مرکز ملی فرش عنوان کرد و افزود: دبیرخانه المپیاد‌های دانش آموزی و دانشجویی را در استان خراسان رضوی، دبیرخانه جشنواره قالی را در در استان اصفهان، دبیرخانه مشاهیر فرش را در استان آذربایجان شرقی و دبیرخانه جشنواره هفته فرش و و رویداد‌های خلاقانه را که با حمایت و همکاری پارک علم و فناوری و و وزارت علوم شکل می‌گیرد در استان قم مستقر کردیم.

رافع اضافه کرد: برگزاری جشنواره‌های مختلف فرش ضمن معرفی دستبافته‌های استان‌های مختلف باعث ارتقا و هم افزایی میان ۳۱ استان تولید کننده فرش دستباف می‌شود.

به گفته وی در زمینه‌ی شناسایی و معرفی فرش‌های استان‌های کمتر شناخته چند شرکت دانش بنیان را در حوزه زنجیره تولید و ارزش فرش فعال کرده ایم و در سال ۱۴۰۲ نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان در عرصه فرش را برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.