کتاب معجزه شکرگزاری – قسمت دوم

نوشته شده توسط علیرضا مجیدی در تاریخ ۶ مرداد

کتاب معجزه شکرگزاری
نوشته «راندا برن»
مترجم: وامق عسکری
ویراستار: «غلامحسین سالمی»
نشر صدای معاصر

قسمت دوم (شامل روز اول و روز دوم)

قسمت‌های پیشین را از اینجا بخوانید.

روز اول ‌:
مواهب‌تان را بشمارید
وقتی شمارش مواهبی را شروع کردم که در زندگی نصیب‌ام شده بود، کل زندگی‌ام تغییر کرد.
بیلی نلسون (۱۹۳۳) – موزیسین

بی‌تردید شنیده‌اید که دیگران از عبارت «مواهب‌ات را بشمار» استفاده می‌کنند. وقتی به چیزهایی می‌اندیشید که برای‌شان سپاسگزارید، در حقیقت شما در حال شمارش آنها هستید. ولی چیزی که امکان دارد از آن آگاه نباشید آن است که شمردن موهبت‌هاتان یکی از مهم‌ترین تمرین‌هایی‌ست که تاکنون انجام داده‌اید، و در حقیقت به گونه‌ای جدی زندگیِ شما را تغییر خواهد داد و دیگرگون خواهد کرد.

وقتی در مقابل چیزهایی که دارید سپاسگزار باشید، صرف‌نظر از هر اندازه کوچک بودن‌شان، درخواهید یافت که روند افزایش آن چیزها خیلی زود شتاب می‌گیرد. اگر برای پولی که دارید سپاسگزار باشید، هر چقدر که باشد، آن گاه خواهید دید که پول شما به صورت غیرقابل باوری افزایش خواهد یافت، اگر برای ارتباط‌هاتان قدرشناس باشید، آنگاه خواهید دید که اگر روابط شما تاکنون خوب هم نبوده به گونه‌ی معجزه‌آسایی بهتر می‌شود. اگر برای کاری که دارید سپاسگزار باشید حتی اگر کار رویایی‌تان نیز نباشد متوجه خواهید شد که شرایط آن‌چنان پیش خواهد رفت که از کارتان لذت می‌برید و موقعیت‌های کاریِ بهتری به سراغ‌تان می‌آید. وقتی موهبت‌های داشته‌ی خود را درنظر نمی‌گیریم و آن‌ها را سبک سنگین نمی‌کنیم، آن گاه به صورت ناخودآگاه به شمارش و درنظر گرفتن نقاط منفیِ کار می‌پردازیم. هنگامی که درباره‌ی نداشته‌هامان صحبت می‌کنیم، ما نکات منفی را می‌شماریم. هنگامی که به دنبال تقصیر و اشتباه در دیگران می‌گردیم، منفی‌ها را ‌شمارش می‌کنیم یا وقتی که درباره‌ی ترافیک یا معطل شدن و ایستادن در صف، یا تأخیرها، مشکلات دولت‌ها یا نداشتن پول کافی و یا حتی وضع هوا غُر می‌زنیم، وقتی جنبه‌های منفی را می‌شماریم ناخواسته مقدارشان افزایش می‌یابد ولی در عین حال موهبت‌های در راه نیز از بین می‌رود. من هر دو روش را امتحان کرده‌ام، موهبت‌هایم را شمرده‌ام و گاهی نیز بدهی‌ها را. من می‌توانم شما را مطمئن کنم که برشمردن موهبت‌ها تنها راهی است که می‌توانید در زندگی از فراوانی برخوردار شوید.

بهتر است هنگام شمردن موهبت‌ها، شمارش از دست‌ات خارج شود تا اینکه به خاطر شمردن مشکلات ، موهبت‌ها از دل‌ات خارج شوند.
مالتبی. د. باب کوک (نویسنده و کشیش)

نخستین کاری که هر صبح یا در اولین فرصت در این روز باید انجام دهید آن است که موهبت‌های خود را بشمارید. شما برای این‌کار می‌توانید از کامپیوتر یا کتاب مخصوص یا یک دفترچه استفاده کنید تا تمام قدرشناسی‌تان را در یک جا قرار دهید. قرار است امروز شما ده موهبتی را لیست کنید که در زندگی داشته‌اید و برای آن قدرشناس هستید.

هنگامی که انیشتین سپاسگزاری می‌کرد، می‌اندیشید که چرا باید قدردان باشد. هنگامی که شما علت آنچه را بدانید که برایش قدردان هستید، آنگاه مرتبه‌ی قدرشناسی را بهتر احساس خواهید کرد. به خاطرداشته باشید که عملکرد قدرشناسی به توجه و میزان احساس شما بستگی دارد بنابراین برای هر مورد روی لیست‌ تهیه شده علت قدردانی‌تان را نسبت به آن بنویسید.

در اینجا چند روش نمونه برای لیست‌تان ارائه شده است:
– من بسیار خوشبختم که —– را دارم زیرا —– .
– من بسیار راضی و خوشحالم از داشتن —– چرا که —– .
– من بسیار راضی و خوشحالم از داشتن —– چرا که —– .
– من به راستی برای —– سپاسگزارم زیرا —– .

پس از آنکه تهیه و تنظیم لیست خود را به پایان بردید، به ابتدا برگردید و هر مورد را بخوانید، یا آرام یا با صدای بلند. هنگامی که به پایان هر موهبت رسیدید، کلمه‌ی سپاسگزارم را سه بار تکرار کنید. سپاسگزارم، سپاسگزارم، سپاسگزارم. و حس قدرشناسی را برای آن موهبتی که نصیب‌تان شده به شدت احساس کنید. برای آنکه حس سپاسگزاریِ بیشتری داشته باشید می‌توانید نسبت به خداوند، جهان، خوبی‌ها، روح، زندگی، نیکی و یا هر مفهومی که به آن اعتقاددارید احساس سپاسگزاری کنید. هنگامی که حس سپاسگزاریِ خود را بی‌واسطه نسبت به کسی یا چیزی بیان می‌دارید، آن را بیشتر احساس می‌کنید و قدرشناسی‌تان نیروی بیشتری خواهدداشت و موهبت بیشتری برای‌تان خلق خواهد کرد! در حقیقت به همین سبب بوده که بومی‌ها و فرهنگ‌های قدیمی نشانه‌هایی مانند خورشید را برمی‌گزیده‌اند تا قدرشناسیِ خود را نسبت به آن نشان دهند. آن‌ها نشانه‌ها و نمادهای فیزیکی را انتخاب می‌کرده‌اند تا آن را به عنوان منشأ جهانی نیک فرض کنند و با تمرکز بر آن نشانه، قدرشناسیِ بیشتری را احساس می‌کرده‌اند.

تمرین شمارش موهبت‌های زندگی بسیار ساده و در عین حال قدرتمند است و می‌تواند زندگیِ شما را دیگرگون کند. بنابراین از شما می‌خواهم هر روز ده موهبت تازه را به لیست خود بیافزایید تا در پایان لیستی داشته باشید از ۲۸۰ موهبتی که شامل حال‌تان شده. شاید ده موهبت در روز به نظرتان زیاد بیاید ولی اگر به دقت به زوایای زندگی‌تان توجه کنید می‌توانید آنها را به راحتی بیابید و برشمارید. به دقت به زندگی‌تان توجه کنید. شما موهبت‌هایی را دریافت کرده‌اید و هر روز موهبت‌های بیشتری به دست می‌آورید. به راستی چیزهای زیادی هست که انسان باید برای آنها سپاسگزار باشد.

شما می‌توانید برای خانه‌، خانواده‌، دوستان، کارتان و حیوانات خانگی‌تان سپاسگزار باشید. شما می‌توانید برای خورشید، آبی که می‌نوشید، غذایی که می‌خورید و هوایی که تنفس می‌کنید سپاسگزار باشید. بدون هرکدام از اینها زنده نخواهید ماند. شما می‌توانید برای درختان، حیوانات، گیاهان، اقیانوس‌ها، گل‌ها، گیاه‌ها، پرندگان، آسمان آبی، باران، ستاره‌ها، ماه و سیاره‌ی زیبا‌مان زمین، خوشحال و شادمان باشید.

برای احساسات‌تان، برای چشمان‌تان که با آنها می‌بینید، برای گوش‌هایی که با آنها می‌شنوید و یا دهان‌تان که با آن حرف می‌زنید و یا بینی‌ای که با آن بو می‌کشید، پوستی که با آن لمس می‌کنید، می‌توانید سپاسگزار باشید. شما می‌توانید برای پاهایی که با آن راه می‌روید یا دست‌هایی که کارهاتان را با آنها انجام می‌دهید یا صدایی که می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید سپاسگزار باشید. برای سیستم ایمنیِ بدن‌تان که شما را سالم می‌دارد و تمام ارگان‌های بدن‌تان که شما را زنده نگه می‌دارند می‌توانید سپاسگزار باشید. همچنین برای شکوه و عظمت ذهن و اندیشه‌ی انسانی‌تان که هیچ تکنولوژیِ کامپیوتری نمی‌تواند رقیب آن باشد، ‌باید قدرشناس و سپاسگزار باشید.

در اینجا لیستی ارائه شده است از موضوع‌هایی که شما را به یاد زمینه‌های اصلی‌ای می‌اندازد که در آنها موهبت نصیب‌تان شده است و می‌توان برای آن قدرشناس بود. شما می‌توانید هر موضوعی را که می‌خواهید براساس ترتیب اهمیت‌شان برای خودتان، به لیست اضافه کنید.
موضوعات قدرشناسی
سلامت و جسم
کار و موفقیت
پول
روابط با دیگران
شور و هیجان
شادی
عشق
زندگی
طبیعت: سیاره‌ی زمین، هوا، آب، خورشید
اشیاء مادی و خدمات
هر موضوع دیگری که به نظرتان می‌رسد.
به یقین بعد از هر بار شمارش موهبت‌های خود، به شدت احساس بهتری به شما دست خواهد داد. البته میزان بهتر بودن آن به چگونگیِ سپاسگزاریِ شما بستگی دارد. هرچه نیروی احساس سپاسگزاریِ بیشتری داشته باشید، روند دیگرگونیِ زندگی‌تان شتاب و شدت بیشتری می‌گیرد. بعضی روزها شما احساس شادیِ بیشتری دارید و بعضی روزها دیرتر به این احساس دست می‌‌یابید. ولی همین که هر روز موهبت‌های خود را می‌شمارید متوجه تفاوت‌های بیشتری درخصوص احساس‌تان به زندگی خواهید شد و درمی‌یابید که شکرگزاری‌تان بیشترخواهد شد.

یادآوریِ
حتماً تمرین روز بعد را امروز بخوانید چراکه قرار است کار ویژه‌ای را پیش از تمرین فردا انجام دهید.

تمرین شماره ۱ :
موهبت‌های خود را بشمارید
۱- ابتدا لیستی از ده موهبتی را که نصیب‌تان شده بنویسید.
۲- بنویسید چرا برای هرکدام از این مواهب احساس شکرگزاری می‌کنید.
۳- به عقب برگردید و لیست‌تان را بخوانید، وقتی به پایان هر مورد رسیدید، کلمه‌ی سپاسگزارم را سه بار بگویید (سپاسگزارم، سپاسگزارم، سپاسگزارم) و قدرشناسی را برای آن موهبت تا آنجاکه می‌توانید احساس کنید.
۴- سه گام نخست را در ۲۷ روز آینده نیز تکرار کنید.
۵- تمرین فردا را امروز بخوانید.


روز دوم :
فکر سازنده
به دقت به موهبت‌هایی اندیشه کن که در حال حاضر داری و هر فردی هم مقدار بسیار زیادی از آنها را دارد و هرگز درباره‌ی بدشانسی‌هایی میندیش که در زندگیِ همه کس یافت می‌شود.
چارلز دیکنز (۱۸۱۲-۱۸۷۰) – نویسنده

در ابتدای کار با این تمرین‌ها باید چند روز اول را به صورت پشت سر هم برای بدل شدن قدرشناسی به یک عادت تمرکز کنید. هر چیزی که شما را نسبت به قدرشناس بودن تشویق و ترغیب می‌کند، به شما یاری می‌دهد تا زندگی‌تان را به طلا تبدیل کنید و این به درستی همان چیزی است که این تمرین شما را برای آن آماده می‌کند.

لی براور، تمرین قدرشناسی را در فیلم و کتاب راز ارایه کرده است. آنجاکه او درباره‌ی آن پسر مُردنی می‌گوید که پدرش از نیروی قدرشناسی و شکرگزاری برای بهبودیِ پسرش استفاده کرد و پسر سلامتیِ خود را بازیافت. از آن موقع تمرین قدرشناسی برای بسیاری به عنوان عامل موفقیت به حساب آمده که از آن برای دستیابی به پول و شفا و شادمانی استفاده کرده‌اند.

ابتدا یکی از موفقیت‌های خود را به یاد آورید و راهکارهای رسیدن به آن را در ذهن‌تان مرور کنید و از این که به آن دست یافته‌اید، شکر خداوند را به جای آورید و سپاسگزار باشید.

سپس هدف دیگری را در ذهن خود متمرکز کنید و به بررسیِ راهکارهای دستیابی به آن بپردازید.

امشب وقتی برای خوابیدن به بستر می‌روید، افکارتان را متمرکز کنید آنگاه به مرور تمام اتفاق‌های خوشایندی که در طول آن روز برای‌تان رُخ داده بپردازید. به مرور کلمه‌ی سپاسگزارم را به یاد‌آورید. سپس چشم‌هاتان را ببندید و بخوابید. کار تمام است!

در ۲۶ شب آینده نیز این کار را تکرار کنید. پیش از به خواب رفتن، به اتفاق‌های خوشایندی که در طول روز برای شما رخ داده بیندیشید و بهترین اتفاقی را که برای شما افتاده برگزینید. در حالی که افکارتان را متمرکز کرده‌اید، تا آنجاکه می‌توانید قدرشناس باشید و بعد کلمه‌ی سپاسگزارم را بر زبان بیاورید.
این تمرین ساده به نظر می‌رسد ولی در حین اجرای آن، درمی‌یابید که اتفاق‌های خوشایندی در زندگیِ شما رُخ می‌دهد.

هنگامی که در جستجوی بهترین چیزی هستید که برای‌تان اتفاق افتاده، تمام رخدادهای خوشایندی را که آن روز برای‌تان پیش آمده مرورکنید و در روند فرایند جستجو و انتخاب بهترین رویداد روزانه، قدرشناس آنها خواهیدشد. به این صورت شما هر شب درحالی که احساس شاکربودن دارید می‌خوابید و برمی‌خیزید.
شمارش مواهب‌تان یکی از تمرین‌هایی‌ست که این اطمینان خاطر را به شما می‌بخشد تا روزتان را با شکرگزاری آغاز ‌کنید و با شکرگزاری به پایان برسانید. در حقیقت آنها به قدری توانمند هستند که زندگیِ شما را در چند ماه تغییر می‌دهند. اما این کتاب بر آن است که زندگی‌تان را در اثر وفور شکرگزاری و تمرین‌های آن هرچه سریع‌تر دیگرگون کنید. زیرا شکرگزاری مانند یک آهن‌رباست و چیزهای بیشتری را برای شکرگزار بودن جذب می‌کند. تمرکز بر قدرشناسی در مدت ۲۸ روز باعث تمرکز و افزایش نیروی شکرگزاری می‌شود. هنگامی که شما به قدرت جاذب شکرگزاری مجهز هستید، هر چیزی را که دوست دارید و می‌خواهید مانند آهن‌ربا به سمت خود جذب خواهید کرد!

یادآوری
تمرین فردا را امروز بخوانید چراکه لازم است پیش از آغاز تمرین فردا چند عکس گردآورید.

تمرین شماره ۲
فکر سازنده
۱- گام‌های یک تا سه را در تمرین شماره‌ی یک تکرار کنید. موهبت‌های خود را بشمارید. لیستی بنویسید از ده موهبتی که به شما ارزانی شده و در پایان هر مورد سه بار کلمه‌ی سپاسگزارم را بگویید و تا آنجا که می‌توانید حس سپاسگزاری داشته باشید.
۲- امشب پیش از آنکه بخوابید، افکارتان را متمرکز کنید و به بهترین اتفاقی بیندیشید که در طول این روز برای‌تان رُخ داده است.
۴- در قبال بهترین اتفاقی که آن روز برای شما افتاده است کلمه‌ی سپاسگزارم را بیان کنید.
۵- این تمرین را در ۲۶ شب آینده نیز تکرار کنید.
۶- تمرینِ فردا را امروز بخوانید.

Print FriendlyPrint Get a PDF version of this webpage PDF

پستهای مشابه

  1. کتاب و کتاب‌خوانی در زمانه دیجیتال
  2. معرفی کتاب: مارک و پلو
  3. تحولات جدید در سرویس جستجوی کتاب گوگل
  4. معرفی چند کتاب
  5. شخصیت‌های تأثیرگذار جهان از نگاه تایم – قسمت اول: اسکار پیستوریوس


یک پزشک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.