کثیریان: پخش شدن طنز خنده بازار از تلویزیون حرام کردن بودجه بیت المال است

ارزیابی محتوای طنز آمیز برنامه «خنده بازار» ـ قسمت اول

سینماپرس-گروه تلویزیون/ «خنده بازار» تنها برنامه طنز تصویری موجود در میان شبکه های تلویزیونی است که پایه و اساس خود را بر تمسخر افراد، قصه ها و موضوع های مختلف گذاشته است. اما آیا این سبک از برنامه سازی تناسبی با تعاریف رایج طنز تلویزیونی دارد؟

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینماپرس، در مدت زمان پخش برنامه «خنده بازار» تمسخر افراد و لهجه ها در این برنامه با اعتراض های مختلفی مواجه شده است و بررسی محتوای این برنامه نشان می دهد عملا این رویه، محور تولید چنین برنامه ای است.

«کیوان کثیریان» منتقد سینما و تلویزیون با انتقاد از برنامه «خنده بازار» اعلام کرد: در این برنامه هیچ گونه ایده و خلاقیت جدیدی وجود ندارد و این برنامه از لحاظ طنز بسیار مبتذل و ضعیف است.

کیوان کثیریان، در انتقاد از برنامه «خنده بازار» اظهار داشت: طنز در متن و نوشته اتفاق می افتد و چیزی که در خنده بازار دیده می شود به هیچ عنوان طنز نیست بلکه تنها تقلید از صدا و چهره دیگران است.

وی با اشاره به اینکه برنامه «خنده بازار» هیچ ایده ای ندارد، افزود: طنز خنده بازار بسیار مبتذل و ضعیف است و در بخش متن و فیلم نامه امتیاز آن در حد صفر است.

این منتقد تلویزیون با بیان اینکه ایده و خلاقیت جدیدی در این برنامه به چشم نمی خورد تصریح کرد:پخش شدن طنز خنده بازار از تلویزیون نوعی حرام کردن بودجه بیت المال و وقت مردم است.

کثیریان با اشاره به نبود برنامه طنز بر روی آنتن شبکه های سیما خاطرنشان کرد: در وضعیتی که مردم جذابیت و برنامه مفرحی در تلویزیون نمی بینند، پخش این نوع طنز تنها برای راضی نگه داشتن سلیقه های دم دستی مردم است.

وی با اشاره به وجود آیتم های مختلف در مجموعه «خنده بازار» اضافه کرد: آیتم ها و بخش هایی که در خنده بازار وجود دارد، صحنه هایی تکراری و بی هدف هست که در هر قسمت از این مجموعه تکرار می شود و خلاقیتی در بازیگران و به کار بردن ایده هایی در متن دیده نمی شود.

منتقد تلویزیون با اشاره به تقلید چهره و صدای افراد در برنامه طنز «خنده بازار» اظهار کرد:خنده بازار تنها در این حداست که نشان دهد این شخص شبیه فردوسی پور است و به خوبی می تواند حرکت او را تقلید کند و از نظر من با نشان دادن چهره شخص دیگر طنزش به پایان می رسد.ظاهرا با این کار تنها می خواهد به مردم نشان دهد که ببینید که چقدر خوب ما فلانی را تقلید کردیم.

کثیریان با انتقاد از مدیران تلویزیون در انتخاب برنامه ها، ادامه داد: برای تلویزیون که تاکنون طنزهایی قوی از کارگردانانی همچون مهران مدیری و رضا عطاران و … به نمایش گذاشته است، پخش چنین برنامه هایی افت دارد. در تلویزیون نباید به دنبال این باشیم که بگوییم برنامه خوب است چون یک عده قلیلی از مردم از آن خوششان آمده زیرا که هر برنامه ای هم پخش شود بالاخره به ذائقه تعدادی خوشایند می آید.
گفتنی است، در هفته‌ای که گذشت، طنز خنده بازار با پخش یک هجو بی‌معنا موجبِ شگفتی شد و برنامه‌ای را به تصویر کشید که در آن روایت زندگی والدین آیت الله مقدس اردبیلی را به تمسخر کشیده بود

در این نمایش نشان داده شد که روزی مردی یک سیب بی‌صاحب یافته و به سبب خوردن آن و جلب رضایت صاحب باغ سیب و حلالیت گرفتن از او ناچار شد به ازدواج با دختر زشت روی صاحب باغ تن دهد و….

در طول نمایش، به دفعات به یابنده سیب القابی همچون چشم گراز، مردک ملعون ، پوزه دراز و … داده می شد و هنگامی که بر سر مهریه عروس بحث پیش آمد، داماد فریاد می زد که: مگر « آنجلینا جولی » است که مهریه اش این همه می شود؟

در همین ارتباط ۹ انجمن‌ اسلامی دانشجویان عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در واکنش به توهین یکی از برنامه‌های صدا و سیما به مقدس اردبیلی، به رئیس سازمان صدا و سیما نامه‌ای نوشتند.

مجموعه طنز «خنده بازار» به کارگردانی شهاب عباسی و تهیه کنندگی فرید شب خیز از شبکه سه سیما بر روی آنتن می رود.

انتهای پیام/ع.ت ـ ب. ب

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۶۲۹۷


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.