کدام جنگنده‌ ایرانی فرمانده نیروی هوایی آمریکا را به وحشت انداخت؟

۱فروردین ۱۳،

، در اوایل سال ۱۳۸۳، ایران از یک فروند جنگنده تازه با نام “صاعقه” توسط  متخصصان توانمند داخلی در نیروی هوایی

جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

این جنگنده‌ برای اولین بار، در سفر رهبر معظم انقلاب به همدان پرواز‌ آزمایشی خود را با موفقیت به انجام رساند که در پی آن، فرمانده کل قوا(مدظله‌العالی) خطاب به خلبانان نیروی هوایی ارتش فرمودند: این موفقیت، نتیجه تلاش بی‌وقفه و ایمان پایدار جوانان دانشمند این کشور است.

جنگنده بمب‌افکن “صاعقه”در شهریور ۸۵ با پرواز موفق در رزمایش “ضربت ذوالفقار” رسما به ناوگان هوایی ارتش پیوست و در رژه هفته دفاع مقدس سال ۱۳۸۶ از آن رونمایی شد.

صاعقه، دومین جنگنده ساخت ایران است که متخصصان نظامی با توجه به قابلیت‌های این جنگنده، آن را نمونه‌ای از جنگنده “اف۱۸” می‌نامند و تولید این جنگنده بازتاب بسیاری در رسانه‌های جهان داشته است.

“جنگنده صاعقه”، دو سکان عمودی اوریب، شبیه به سکان‌های جنگنده آمریکایی اف۱۸ و دم‌ دوتایی دارد.

ویژگی مهم این جنگنده پشتیبانی نزدیک هوایی بوده و توانمندی‌های حمل و شلیک انواع راکت، پرتاب انواع بمب و موشک با سیستم رادار پیشرفته قابلیت مناسبی به آن داده است.

کاکپیت یا همان کابین خلبان صاعقه بسیار راحت بوده و خلبان، امکان دید کامل نسبت به اطراف خود را دارد.

این جت جنگی تنها جنگنده‌ای است که با ابتکار متخصصان ایرانی، مجهز به دید خلبان در جهات اصلی و فرعی شده است؛ به زبان ساده‌تر خلبان به وسیله دوربین‌های پیشرفته مداربسته، به راحتی می‌تواند قسمت‌های مختلف هواپیما را ببیند که این قابلیت قدرت این جنگنده را در تعقیب و گریز جنگنده‌ها و در گیری‌های هوایی و مانورهای واکنش سریع به شدت افزایش می‌دهد؛ همچنین کاکپیت تمام دیجیتالی این جت جنگی قابل توجه است.

موتور این هواپیما دو دستگاه موتور j-85 بوده و همچنین سرعت آن بین۱٫۶ تا ۱٫۸ گفته شده است.

رادار کنترل آتش آن از نوع Phazotron-NIIR N019  بوده و رادار N019 ساخت فازاترون که به نام Baaz نیز شناخته می‌شود، قادر است ۱۰ هدف هوایی را در حالت «رهگیری به‌هنگام جستجو» (TWS) از فاصلهء حدود ۸۰ کیلومتری مورد شناسایی قرار دهد و هم‌زمان به دو هدف شلیک کند؛ توان این رادار، برابر رادار RDM ساخت تامسون سی اس اف مورد استفاده در Mirage-2000H ارزیابی شده است.

رادار N019 دارای قابلیت دیدپائین – شلیک پائین بوده و دارای دقت و قدرت تشخیص خوبی برای تمیز دادن اهداف چندگانه است.

بیشترین وزن محموله این هواپیما ۴,۴۰۰ کیلوگرم و وزن خالی این هواپیما ۸,۰۰۰ کیلوگرم و بیشترین وزن برخاست این هواپیما ۱۵,۰۰۰ تا ۱۸,۰۰۰ کیلوگرم بوده و بردی در حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر را دارد.

قدرت مانور هوایی صاعقه و خطای بسیار پایین و نیز شتاب لحظه‌ای و سریع از ویژگی‌های این جت جنگی محسوب می‌شود.

جدار شیشه‌ای کابین خلبان صاعقه ضد گلوله بوده و بنابراین امنیت خلبان در این شکاری به مراتب بیشتر از جنگنده‌های دیگر است.

فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا، پس از انتشار یافتن خبرها ساخت جنگنده‌های ایرانی گفته بود: ما قبلا اصلا از جنگنده‌های ایرانی نمی‌ترسیدیم، بلکه از قدرت تحلیل و واکنش سریع و غیر قابل پیش‌بینی خلبانان ایرانی بیمناک بودیم، اما الان ما اطلاعاتی دربارهٔ جنگنده‌های ساخته شده در ایران نداریم و نمی‌دانیم از چه نوع تکنولو‍‍ژی در آنها استفاده شده است و الان هم از جنگنده‌های آنها و هم از خلبانان آنها بیمناکیم؛ ما قدرت آنها را در درگیری‌های هوایی شاهد بوده‌ایم، جنگ ۸ ساله ایران و عراق را خوب به یاد داریم.

گزارش از: مرضیه ارجمندی

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.