کدام نویسندگان ایرانی از سفر به فرانکفورت جاماندند

به گزارش خبرنگار مهر، شصت‌ وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در حالی امروز کار خود را آغاز می‌کند که قافله نویسندگان و شاعران ایرانی جامانده از این نمایشگاه تا واپسین دقایق آغاز به کار این دوره، نتوانستند راهی برای دریافت روادید حضور در این نمایشگاه به دست آورند.

احمد شاکری، جهانگیر خسروشاهی، احسان عباسلو، مصطفی جمشیدی، اکبر صحرایی، حسین فتاحی، محمدرضا بایرامی و سیدعلی کاشفی خوانساری از جمله کسانی هستند که نتوانستند کاروان ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را همراهی کنند.

ماجرای حضوراین نویسندگان در نمایشگاه فرانکفورت ازاردیبهشت ماه سال جاری و با اعلام برنامه‌ریزی بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت آغاز شد. بنیاد در آن زمان تصمیم گرفت براساس برنامه‌های خود برای معرفی نشر و نویسندگان ایران به جهان به واسطه این نمایشگاه، گروهی از آنها را به این سفر اعزام کند و مقدمات این کار را نیز فراهم کرد، اما بخش قابل توجهی از این نویسندگان در جریان دریافت روادید برای حضور در این نمایشگاه با درهای بسته سفارت آلمان و عدم پذیرش درخواست روادید روبرو شدند.

این در حالی است که بسیاری از این افراد با وجود معرفی شدن از سوی یک نهاد دولتی به دلایل مختلفی مانند مورد تایید نبودن مرجع تامین کننده هزینه سفر و یا مورد تایید نبودن رزرو محل اسکان از دریافت روادید محروم شدند.

در کنار این موضوع، برکناری بهمن دری از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی و تخصیص نیافتن بودجه کافی برای سفر به فرانکفورت، سفر مدیر و برخی مسئولان بنیاد ادبیات داستانی به همراه تنی چند از نویسندگان به این نمایشگاه متوقف شد و تنها نفراتی از موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به نمایندگی از ایران آن هم با ارز دولتی به این سفر اعزام شد.

از سوی دیگر جمعی دیگر از نویسندگان نیز که توانستند به دلیل اشتغال در حرفه نشر و دارا بودن مجوز نشر، موفق به اخذ روادید به شیوه‌های دیگری شوند، در نهایت خود را به قافله نمایشگاه فرانکفورت در سال جاری رساندند.

اطلاع خبرنگار مهر حاکی از آن است که برخی از این نویسندگان برای حضور در این نمایشگاه از طریق سفارتخانه‌هایی غیر از سفارت آلمان موفق به اخذ روادید شده‌اند و سفر خود را از آن کشور به سمت فرانکفورت تنظیم کرده‌اند که در شرایط اقتصادی فعلی کشور مستلزم صرف هزینه‌های فراوانی است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.